Як зробити Французький бульвар зручним для одеситів?

Одесса Французский бульвар

Уже багато років Французький бульвар є  вулицею для водіїв, а не для суспільного транспорту і пішоходів. Звідси зняті маршрутки, а відстань між переходами сягає 650 метрів. До того ж, уже півроку тут не ходить трамвай, що в черговий раз підняло хвилю чуток про подальше розширення проїжджої частини. Чи виправданий такий підхід до однієї з найзатишніших та романтичних вулиць нашого міста?

Дискримінація пішохода

Під пішоходами ми розумітимемо усіх людей, які переміщуються в район ФБ не на автомобілі, а ногами чи суспільним транспортом. Людський трафік тут є надзвичайно активним.

По-перше, це люди, які живуть на бульварі. Якщо окреслити «вододіл», починаючи з якого дорога до ФБ є коротшою, ніж до проспекту Шевченка, отримаємо район житлової забудови між вулицею Семінарською та Шампанським провулком площею 34,5 га і населенням більше 10 тисяч чоловік, з яких 80% проживає у «хрущівках» та «сталінках» і переважно не користується автомобілями. До зупинки на проспекті Шевченко їм треба пройти від 250 до 600 метрів, що співмірно з відстанями на Черьомушках і Таїрова, але менше, ніж на житломасиві Котовського. Отже, у тому, що такий район відрізано від потоку маршрутів і тролейбусів немає жодної трагедії. Принаймні, для Одеси.

Cелитебная зона ФБДжерело: Google Earth

Але це ще не весь контингент пішоходів. Додамо 5000 студентів та викладачів гуманітарного корпусу Одеського університету. Із зупинок «Довженко» та «Шампанський провулок» молодь має йти до входу в університет 750-770 метрів, а потім долати 100-150 метрів всередині корпусу до аудиторії. Така мандрівка вимагає 15 хвилин лише в один кінець.

Третя група – відпочивальники. Через ФБ пролягає єдиний можливий шлях на пляжі починаючи з південних околиць «Отради» до пляжу санаторія «Росія». Це 2,5 кілометри придатного для відпочинку піску, на якому може одночасно відпочивати до 10 тисяч чоловік. Якщо вони заїжджають з проспекта Шевченка, то до моря їм доводиться чимчикувати мінімум 1,1 кілометр. Власне, через величину дистанції і погану комунікацію недостатньо активно використовуються пляжі на південь від «Дельфіна». Той же «Чкаловський» міг би приймати якщо не більше людей, то з меншими зусиллями для них.

В результаті, маємо тисячі одеситів, для яких винос суспільного транспорту з ФБ – дошкульна неприємність. Скільки ж «маршруток» ми зекономили?

Як я вже казав, 10 тисяч людей живуть тільки у густозаселеній частині між Гагаріна та проспектом Шевченка. Враховуючи, що на 1000 одеситів доводиться 182 перевезення маршруткою на рік це десь 5 тисяч «контактів» на день. Ще близько 5-6 тисяч дають студенти, які рухаються в обох напрямках (частина з них ходить пішки, приїжджає автівкою або трамваєм). Додамо до цього кілька тисяч людей, які приїжджають погуляти по Трасі Здоров’я навіть у будні, і отримаємо 15 тисяч перевезень маршрутками. Зараз усі вони йдуть з проспекту Шевченка.

П’ятнадцять тисяч перевезень на день — це еквівалент спального району з населенням 30 тисяч осіб. З огляду на те, що їм слід долати півкілометра до ФБ, 750 метрів до університету і кілометр до моря, розглядуваний нами район можна назвати білою плямою №1 на транспортній мапі міста.

Незручність для водія

Транспортний потік ФБ, його розподілення за планувальними та часовими відрізками вимагає ретельного дослідження. Точно – командного, бажано – кількаденного. Сам я пробував дослідити місцевий трафік, провівши на бульварі увесь день 19 вересня і рахуючи машини. І те, що я отримав, не дало чіткого розуміння, як працює система: важко співставляти дані входу-виходу автомобілів, коли точку від точки відрізняє півгодини і кілька заїздів-заковулків.

І все ж, для мене стала очевидною одна цікава річ. В періоди нормального безперешкодного руху – наприклад, з 10:30 до 11:00 — по найбільш завантаженому напрямку проноситься 7-8 машин на хвилину. Здається, що ентузіазм водіїв стримує лише набридлива бруківка, але й перейти дорогу у цей час нескладно. Бульвар виглядає порожнім.

DSCN0135Абсолютно вільно рухається транспорт і за інтенсивності 10 машин на хвилину. Але вже у ранкові, обідні та вечірні часи інтенсивність зростає до 12-13 штук. Різниця незначна, але на дорозі відчувається напруга. Опитані мною водії схильні вважати, що головна причина криється на «вході» та «виході» ФБ, тобто в районі площі 10-го квітня, на Черняховського, Генуезькій та Піонерській з одної сторони, і Белінського – з іншої. Ці точки дійсно є проблемними і створюють ефект «пляшкового горла».

За дуже приблизними моїми розрахунками (адже я не стояв на ФБ цілу добу у кількох точках одночасно) у звичайний будній день бульваром проїжджає в обох напрямках десь 16-20 тисяч автомобілів. Можливо, вони перевозять до 30 тисяч осіб.

Це теж люди і вони також потерпають від ситуації з «тягучками». Одним словом, ФБ – це суцільна транспортна незручність і для водіїв, і для пішоходів. А розширити його – означає зіпсувати найбільш затишний куточок Одеси. До того ж, проблеми це не вирішить, оскільки основні проблеми створюються на «вході» та «виході», які є транспортними розподільниками міського значення.

Трамвай як резерв

І все ж, проблему треба якось вирішувати. В принципі, було б логічно створити на ФБ третю полосу. Проте за ширини 7 метрів це неможливо, хіба що забрати з кожного боку хоча б метр. Це, по-перше, дорого, по-друге, неестетично. Під самим бордюром ростуть дерева і саме вони створюють затишний колорит вулиці. У деяких місцях їх вже немає, проте такі «паузи» трапляються то на одній стороні, то на іншій. Не буде ж транспорт «петляти»? Потім, не дуже зрозуміло, як поєднати бруківку і асфальт. Виникають й інші проблеми. Изображение 254Між тим, з точки зору суспільного транспорту якраз є перспектива. Замість того, щоб розширювати бульвар, можна пустити маршрутки трамвайними коліями, ізолювавши їх з обох сторін ненав’язливою огорожею, яка не заважала б пішоходам. Це може бути низенький парканчик або розставлені через кожний метр стовбці. Відрізок між Італійським бульваром та Шампанським провулком складає 1,75 км, тож чотири ряди подібної огорожі це загалом 7 кілометрів. Навіть якщо міська влада спише на це 7 мільйонів, витрати будуть співмірними з ремонтом якоїсь вулиці чи реконструкцією паркової алеї.

Зрештою, ця міра зменшить транспортне навантаження і на проспект Шевченка – оскільки ним ходитиме менше маршруток, і на ФБ – адже хоча б невелика частина поїздок буде перенесена з приватного транспорту на суспільний.

Уявіть: якщо маршрутки пустити трамвайною колією з регулярністю 2 хвилини, а трамваї – 10 хвилин, то у пікові години лише за одним напрямком можна буде перевозити 1-1,2 тисячі пасажирів, тобто майже стільки ж, скільки пересувається у автомобілях. Деякі маршрути можуть проходити бульваром з 8:00 до 10:00, а також з 12:30 до 15:00, коли треба обслуговувати потік студентів та викладачів ОНУ.

Недолік «виділених полос» на трамвайних коліях – збільшення заторів на точках «входу» і «виходу». Але їх не уникнути і якщо ми розширимо бульвар, про що вже давно говорять у кулуарах управління архітектури (власне, чиновники самі провокують цей крок, видаючи все нові дозволи на будівництво). Слід зазначити, що будь-які роботи з розширення на відповідних ділянках площі 10-го квітня, на Белінського, Арнаутських чи Пантелеймонівській не будуть такими травматичними для образу міста, як реконструкція Французького бульвару.

Ще одна пішохідна проблема

Є ще одна зона дискомфорту, яка вимагає рішень: найбільш активна частина ФБ позбавлена регульованих пішохідних переходів. Світлофори на Гагаріна і на зупинці «Інститут Філатова» знаходяться на відстані 650 метрів. На середині цієї дистанції знаходиться перехрестя з пров. Довженка.  Рух тут не регулюється, що швидше заважає транспорту, ніж допомагає йому. При цьому район Довженка досить густозаселений, через дорогу знаходиться зупинка і відкривається шлях на море. В середньому за 10 хвилин тут «абияк» переходить вулицю 12-13 осіб, а в пікові періоди, наприклад, перед початком робочого дня, або після 3-ї 4-ї пари в університеті – до 25 осіб. Для порівняння, біля Інституту Філатова, де світлофор вмикає зелене світло кожні дві хвилини, переходить дорогу в середньому 16-18 осіб.  DSCN0133 Слід зазначити, що переходити ФБ – справа не з легких. Машини тут їдуть не дуже швидко, зате з високою регулярністю. Найнеприємніше, що пересуваються вони «гуськом» по 3-5-7 штук. І коли з однієї сторони така партія вже проїхала, то з іншої – якраз суне. Іноді на перехід доводиться витратити 1,5-2 хвилини.

DSCN0130З точки зору пішохода, було б непогано влаштувати переходи напроти воріт університету (200 метрів від рогу Довженка і 100 метрів – від світлофора на зупинці), а також у провулку Дунаєва. Проте це буде вже дискримінація водія. До того ж, я на власні очі бачив, як за десять хвилин двоє людей перейшло дорогу в невідповідному місці аж за 15 метрів від регульованого переходу. Рівень «свідомості» нашого населення теж потрібно враховувати.

Але світлофор та пішохідна розмітка на розі Довженка та ФБ необхідні вкрай.

DSCN0127

Епілог

І як висновок до всього матеріалу, хочу зазначити дві принципові речі.

  • Починати вирішувати проблему транспорту слід з того, що можна зробити, не розширюючи вулиць. Це не прикрашає місто і дає дуже швидкоплинний ефект. Вулиця – це не хай-вей. Вона знаходиться у постійному контакті з околицями і має бути зручною не лише для водія, а й для пішохода.
  • Жодні заходи, як будівельні, так і суто організаційні не забезпечать належного ефекту, якщо кожен буде їздити і ходити, як йому заманеться. Наприклад, з 9:50 до 10:00 19 вересня я бачив, як 7 машин виїхали на трамвайну колію на початку бульвару. Примітно, що серед них 5 автомобілів явно належали до представницького класу. Таких порушників треба штрафувати. Всіх. Інакше порядку у місті не буде.

This Post Has Been Viewed 72 Times

Комментарии

  1. Pingback: Самый перспективный район новостроев в Одессе: все ли так круто?HappyMisto

  2. Pingback: Новые перспективы Французского бульвара | Новости Одессы

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *