Транспортний колапс у центрі Одеси: спроби вирішення

Автомобілі створюють багато неприємностей у центрі міста. Вони усюди. Припарковані на узбіччях машини гальмують рух та спричиняють пробки. Пристати десь самому — важко. Ходити пішки серед «завалів» транспорту неприємно, а іноді навіть незручно. Машини частоколом стоять вздовж вулиці, так що й дорогу не перейти. А на просторих одеських тротуарах їх припарковано у два-три-чотири ряди. Ідеш, і поволі стає огидно.

Парківки на вулицях і тротуарах – одна зі складних проблем урбаністики. Люди хочуть володіти власним автомобілем, а от залишити його ніде: місто будувалося 100-200 років тому, тож такі речі ніхто не прораховував. А ще тисячі людей приїжджають до центру міста на роботу, за покупками і розвагами. Район відчуває подвійну напругу, а результат — очевидний.

Половина Базарної, Троїцької, Єврейської та багатьох інших поетичних вуличок зайнято парківками або стихійними стоянками. Вулиць з більш-менш вільними тротуарами в Одесі майже не лишилося. Навіть тиха вуличка Качиньського,  Воронцовський чи Канатний провулки заставлені автомобілями вщент.

урбаністика

Не варто зупинятися на тому, як це псує життя мешканцям, туристам і транзитним пасажирам. Стоянки на кожному кроці ще й позбавляють місто перспективи. Можливо, десь можна було б влаштувати велодоріжку, прогулянкову алею, або ж зробити виділену полосу для суспільного транспорту. Не вийде, лише скандал почнеться.

У ПОШУКАХ СТАТИСТИКИ

Щоб оцінити масштаб проблеми, треба порахувати, скільки автомобілів у місті паркується просто неба на вулицях і тротуарах. Взагалі обрахунки – це головна компонента транспортної урбаністики.

Зрозуміло, що просто так машини по всьому центру не порахуєш. Проте можна обмежитись кількома точками, а потім екстраполювати ці дані на весь район.

Центр не є однорідним, а складається з кількох специфічних частин.

  • Густонаселений «Захід» між Преображенською та Старопортофранківською має площу 205 га та 50 тисяч мешканців;
  • «Центр» забудований не так щільно, а значна частина нерухомості відведена під бізнес. Район має 235 га та 42 тисячі мешканців;
  • «Південь» між Пантелеймонівською та Успенською, від Белінського і аж до Катерининської має більш виразний діловий характер за рахунок кількох крупних і багатьох дрібних офісних центрів. До того ж тут доволі висока густина населення. Виконуючи ці функції, «Південь» є головним «входом» до центру міста, у межах якого транспорт розподіляється мережею вулиць. Район має площу 80 га і близько 18 тисяч жителів.

У кожному районі пораховано машини на 6-7 кварталах. На відміну від вулиць, квартали дозволяють отримати більш повну картину. Одна сторона може бути заповненою, інша – вільною, і лише взяті разом вони дають картину, адекватну для району в цілому. А от досліджуючи окремі вулиці, неможливо не «схибити» у той чи інший бік. Результати дослідження ви можете побачити на мапі та у таблиці вище по тексту. Усього враховано 1830 машин на 13,9 км тротуарів. А відбувався експеримент у п’ятницю, 10 жовтня с 10:00 до 14:00.

Одесса парковки урбаністика

 Картографічна основа: ДубльГис

Примітка: Менше 6 метрів тротуара на машину  означає, що парківки займають значну частину оточуючих вулиць або ж транспорт стоїть у кілкька рядів. Це критичний рівень. Ситуація залишається складною аж до рівня 10 метрів на машину.

 Таблиця 1. Оцінка кількості машин, припаркованих на вулицях і тротуарах 

таблица число машин

Як бачимо, зі звичайних пропорцій по районах випливає, що загалом на вулицях історичного центру між Старопортофранківською, Пантелеймонівською, Белінського та зеленою смугою стоїть близько 14 тисяч машин.

Зрозуміло, що у кожного дослідження є похибка. Наприклад, на «Заході» дані можуть бути викривлені у більшу сторону за рахунок того, що враховано кілька завантажених кварталів навколо Нового ринку, зате не прийнято до уваги порівняно «тихі» квартали ближче до «Привоза». У «Центрі» й на «Півдні» не враховані «забиті» та «тихі» квартали мають балансувати.

Також можна сказати, що у першій половині дня, коли проводилися обрахунки, частина транспорту місцевих мешканців відлучається зі своїх парко-місць, а вже у другій половині дня їдуть додому жителі інших районів. Є ще на багато різних умовностей, але слід розуміти, що кількість машин – це завжди динамічна величина.  Тому  нас задовольнить приблизна оцінка, що на вулицях старого міста одночасно може перебувати 13-15 тисяч машин. Не 20 тисяч, не 40, а саме 13-15. І це важливо.

урбаністика, парковки Одессы

 вул. Садова коло Нового ринку. Менше 5 метрів тротуара на машину

урбаністика

вул. Качинського, 8 метрів тротуара на машину

ОСОБЛИВО КЕПСЬКИЙ РАЙОН

Щільність машин на досліджених кварталах різних районів помітно відрізняється. Ось  відповідна кількість метрів на машину та відсоток завантаження (до загального рівня по центру міста):

«ПІВДЕНЬ»:                      6,75 м.                 113%

«ЦЕНТР»:                           7,41 м.                 103%

«ЗАХІД»:                            8,66 м.                 88%

УСЬОГО                              7,64 м.                 100%

Як бачимо, найскладніша ситуація на «Півдні». Вона впливає на все місто, адже через район йде сполучення Таїрова, Фонтанів та Черьомушок з центром, Молдованкою, селищем Котовського. Наприклад, важливою транзитною магістраллю є Велика Арнаутська. Але ж на значному відрізку вулиці машини займають по одній полосі з кожної сторони. Для проїзду транспорта лишається усього дві полоси. На інших вулицях ситуація краща, але навіть дві припарковані на  100 метрів проїжджої частини машини звужують поле можливостей для водія. Це зменшує швидкість транспорту і не дозволяє створити виділені полоси для тролейбусів, не кажучи вже про велосипеди.

ВЕЛИКІ СТОЯНКИ ВРЯТУЮТЬ ТРАНЗИТ

На щастя, при в’їзді до міста є велике Куликове поле площею 11,2 га. Воно не має помітної цінності як зелена зона чи місце відпочинку. Раніше тут влаштовували концерти, але ж для цього можна використовувати і стадіон «Спартак». Також не може бути мови про подальше функціонування Будинку Профсоюзів. Відколи тут загинули люди, будь-яка функція місця, окрім меморіальної, буде, м’яко кажучи, спірною.

Між тим, більшу частину Куликова поля можна перетворити на стоянку. Урбаністи вважають, що з усіма роз’їздами на машину потрібно 0,4 сотки. Реконструювавши половину поля, можна розмістити 1400 автівок – якраз половину транспорту, припаркованого на вулицях району «Південь». Це дозволить повністю прибрати машини з доріг та більшості тротуарів.  У зоні 15-хвилинної пішої доступності до Куликова поля виявляться квартали між Катерининською та Белінського – до Великої Арнаутської та між Пушкінською та Белінського – до Успенської. Якраз вони і несуть найбільше навантаження.

урбаністика

Зона впливу паркінга на Куликовому полі. Джерело: Google Earth

Слід зазначити, що на Куликовому полі більшість машино-місць слід розташувати саме на стоянках, а не паркінгах. Це неекономно з точки зору площі, зате вигідно економічно. З огляду на собівартість багаторівневого паркінга у 300-400 долл./метр, його послуги будуть коштувати занадто дорого для більшості місцевих водіїв. Вони продовжать ставити машини на вулиці, а штука якраз у тому, що треба показати всім зручність вільних тротуарів та доступного проїзду у цьому важливому для всього міста районі.

Реконструкція Куликова поля обійдеться недорого і швидко окупиться навіть за ціни 200-250 гривень на місяць. Саме такий тариф правлять стоянки району «Південь». Якщо за дотриманням «карантину» на Великій Арнаутській та інших вулицях буде пильно стежити міська влада і ДАІ (до речі, згідно проекту реформи МВС патрульна служба буде підпорядковуватись і міністерству, і мерії), то «велике переселення автомобілів» пройде швидко і майже безболісно.

Також на Куликове поле можна вивести транспорт з-під вокзалу, не кажучи вже про дешеву і зручну стоянку для фанатів «Привозу».

Куликове – не єдине цікаве місце в Одесі. Є ще депресивний Деволанівський спуск, який рано чи пізно буде повністю реконструйований. Вулиця розташована у долині, яка поділяє район «Центр» на дві майже рівні частини. Також вона виходить на порт і Таможенну площу, яка є розвязкою для транспорту, що рухається по Приморській дорозі. Прилеглі квартали, особливо район Польського спуску, визнані девелоперами найбільш перспективним районом Одеси для будівництва комерційної нерухомості.

Приблизна площа долини між Жуковського та Таможенною площею – 120-130 соток. Цю територію необхідно зарезервувати для будівництва 3-4-хрівневого паркінга на 800-1000 машино-місць. Маючи зручні заїзди зі сторони порту, вулиць Жуковського, Буніна, можливо, Грецької, він цілком задовольнить попит прилеглих кварталів.

урбаністика Деволановский Таможенная площадь

Джерело: Google Earth

Недоліком пропозиції є необхідність реконструкції мостів, що є пам’ятниками архітектури. Проте слід враховувати, що з часом тиск приватного автотранспорту на цей район зростатиме. Так чи інакше, а у долині варто облаштувати кілька сотень місць для машин.

ОБМЕЖЕННЯ НА В’ЇЗД ДО ЦЕНТРУ НЕ ВИРІШИТЬ УСІХ ПРОБЛЕМ

Мені можуть дорікнути: навіщо взагалі щось робити, якщо можна просто обмежити доступ транспорту до центра міста. Подібні ідеї дуже популярні серед одеситів. Щоправда, дотриматися обмежень в умовах нашого міста буде важко.

До того ж, сумнівно, що ця штука виявиться ефективною. Різниця між транзитним та місцевим автопарком не така вже суттєва. Кажу відповідально, як мешканець району «Південь». Дійсно, вечорами коло бізнес-центрів на Великій Арнаутській машин меншає в рази, а от на житлових вулицях типу Базарної, Успенської та Малої коїться той самий жах.

За моїми дуже приблизними розрахунками, усього в середмісті, на вулицях, тротуарах, дворах і в паркінгах одночасно знаходиться максимум 20-22 тисячі автомобілів. З цього числа транзитними є 5-8 тисяч, решта належить місцевим мешканцям. Частка транзиту у районі «Центр», напевно, сягає від 35 до 50%, на «Півдні» — 25-40%, на «Заході» — 10-15%. Тобто картина зовсім інакша, ніж у Парижі чи Нью-Йорку, де введені подібні обмеження.

Якщо вже говорити про заборони, то вони можуть торкатися купівлі автомобіля для мешканців історичного центру. Треба зробити так, щоб ціна утримання приватного транспорту була високою, а можливості уникнути оплати — зведені нанівець. Це не так просто, як здається і вимагає складного регламенту.

Уявімо собі: ДАІ штрафує за будь-яку незаконну парківку. Водії починають окуповувати двори. Їх знов штрафують, але ж невідомо, куди подіти транспорт? Стоянок мало. Залишаються знову ж таки переповнені тротуари.

Гарним варіантом може стати будівництво надземних паркінгів за рахунок реконструкції малоповерхових аварійних будинків. Можливо, машино-місце у таких паркінгах буде коштувати трохи дорожче, ніж у звичайних підземках, зате це дозволить відселити людей у нове житло, а також позбавити місто «завалів» машин. За кращого життя такі проекти можуть спонсоруватися мерією. А поки що варто добиватися відповідних змін у державних будівельних нормах.

P.S.

Як бачимо, проблема стоянок в центрі Одеси дуже складна, але місто все ще має резерви для її вирішення. Втім, будь-які дії принесуть результат лише тоді, коли ДАІ та мерія виявлять щиру зацікавленість у транспортній реформі. Якщо пустити справу на «самотік», криза буде посилюватися щороку. Перетворившися на суцільну стоянку наше місто нічого не виграє, а тільки втратить.

урбаністика Одесса пробка

 

Михайло Мейзерський

This Post Has Been Viewed 34 Times

Комментарии

  1. Сергей

    Прежде всего хочу поприветствовать Михаила Мейзерского.
    Всегда с удовольствием читал его материалы на другом ресурсе.
    Теперь по теме
    Однозначно согласен с затронутой автором больной темой. Её — надо решать. Так же согласен с местами выявленными для решения данной проблемы.
    Но в корне не согласен с подходом. Просто вязать и сделать из Куликова поля стоянку это не выход, хотя и дешёвый по исполнению. Думать и делать надо на годы вперёд. Поэтому только постройка паркингов. Частично под землю, частично вверх. Уверен что такого рода конструкции вместят достаточное количество авто с перспективой. Речь так же идёт о теории перехватывающих паркингов
    Не нужно думать что те у кого есть машины не смогут платить за паркинг. Машина есть — смогут. Нет — пересаживаемся на общественный транспорт
    Коротко что нужно.
    — снести стадион Спартак (при этом договориться о передаче городу стадиона СКА, он всё равно никак не используется военными и врядли будет в обозримом будущем) и на месте построить паркинг, который охватит огромную площадь в пределах Канатной, Итальянского, Французского бульваров а так же части прилегающей к ЖД вокзалу.
    — решить проблему Привоза. То что там сейчас (оптовая торговля именуемая Бардак) не может себе позволить город позиционирующий себя европейским. Территория где находиться Депо, автостанция и всякий мусор так же отводиться по паркинг. Юниты же переностся в другие места города. В идеале и зоопарк не мешало бы переместить.
    — разворот трамвая так же обустраивается подземным паркингом
    — идеально было перенести ЖД вокзал, оставив только здание и обустроить территорию по уму.
    Точно таким же образом организовываются площадки со стороны посёлка Котовского. Тот же спуск Маринеско идеален для реорганизации. И т.д и т.п.
    Когда всё это построиться необходимо ввести законодательно на городском уровне невозможность парковки под бардюрами и на тратуарах. Я бы сделал это как в Лондоне. Хотят себе вдоль квартала специально обученные люди и фиксируют нарушения.
    В центре города необходимо пустить бесплатный электротранспорт который будет ходить «как часы» и забирать/доставлять людей к/от паркингов в необходимые места центра.

    Ну в общем как то так. Без деталей.
    Осталось только засучить рукава ))

    1. Автор
      Публикации
      HappyMisto

      Cпасибо за ваше мнение. Предложение радикальное, но именно так можно решить проблему парковок глобально. По-хорошему, весь центр нужно окружить кольцом паркингов-стоянок и без масштабных реконструкций здесь не обойтись.

      По поводу стоянки я останусь при своем мнении, т.к. радикализм с паркингами тут натолкнется на встречный радикализм водителей. Хорошие новшества нужно и преподносить хорошо.

      А вообще, нужно было раньше думать и просчитывать наперед. Увы.

      С уважением, Михаил Мейзерский
      и большое спасибо на добром слове))

  2. Pingback: Прибрежная часть центра Одессы может превратиться в депрессивный район

  3. Pingback: Самый перспективный район новостроев в Одессе: все ли так круто?

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *