Кожен третій матеріал у житомирських газетах – замовний (дослідження)

У друкованих виданнях Житомирщини в передвиборчий період традиційно переважають матеріали з ознаками політичної замовності. Всього у газетах 32,88% матеріалів з ознаками замовності, — такими є висновки експертів Інституту демократії імені Пилипа Орлика, які здійснювали моніторинг ЗМІ Житомира. В інтернет-медіа загальний показник «джинси» тут сягнув 20,93%.

Теми замовних матеріалів

На яких темах «джинсували» житомирські ЗМІ? Крім традиційної «джинси від Вілкула», якою переповнені не лише житомирські ЗМІ, градус замовності підвищували і повідомлення прес-служб, які не друкуються безкоштовно. Зокрема, ГО «Народний контроль», Обєднання Самопоміч», які перед виборами заявили про себе, як про партійні організації. Ознакою «джинси» є майже одночасна публікація однакових матеріалів у різних ЗМІ. Публікація «Владика Никодим про роль церкви Московського патріархату в умовах напруженої ситуації в Україні» з ‘явилася одночасно в газеті «20 хвилин» та інтернет-порталі «Житомир он-лайн». Або «На Житомирщині «голубий вогник» ощасливив власників ще 431 оселі» (газети «Ехо», «Житомирщина»),інтернет-портал «Рупор Житомира»-матеріал прес-служби народного депутата. Чи публікація «Л.Цимбалюк: «Рейтинг Житомира –це потужний сигнал для вдосконалення роботи»(газети «Житомирщина» та «20 хвилин»).Кількість замовних матеріалів у тій чи іншій газеті напряму залежить від її накладу, так найбільша її кількість 55,56% саме у газеті «Ехо»,яка має найбільший тираж.

Знімок екрана 2015-08-16 21.40.03

Відповідно до росту «джинси» зростає і кількість неналежно маркованої реклами. Як і раніше друковані ЗМІ Житомирщини ігнорують вимоги закону та маркують такі матеріали «по-своєму». В моніторинговому періоді таких матеріалів збільшилося більш, як на 2%.

Серед інтернет-порталів найбільша кількість «джинси» була виявлена на ресурсі «Рупор Житомира»-42,86%. А неналежно маркованої реклами -13,64% на порталі «Житомир.інфо», який за прикладом деяких газет «встановив» власне маркування реклами.

Знімок екрана 2015-08-16 21.44.12
матеріал із газети «Ехо»

Матеріали про АТО

У червні житомирські ЗМІ дещо більше публікують матеріалів на тему війни на сході країни. Точка зору очевидців, учасників АТО, які повернулися на ротацію чи перебувають на лікуванні представлена такими публікаціями ,як «Молодий боєць 30-ї бригади розповів про запеклі бої та загиблих й поранених побратимів» («1 Zt.ua»). Третина вибраних публікацій цього сайту присвячена темі АТО та проблемам військових . Також увагу цій темі надає «Житомир.інфо». Однак, частина публікацій ,в яких йдеться про допомогу житомирським військовим, які перебувають в зоні АТО, являють собою «піар» партій чи окремих політиків. Як , наприклад, в «Рупорі Житомира» (повідомлення прес-служби обл. організації партії «Свобода») чи публікація в газеті «Ехо»(№25).

 Журналістські стандарти у житомирських медіа

Оцінка за стандарти у житомирських друкованих ЗМІ у червні знизилася у порівнянні з попередніми показниками січня та березня поточного року. Загальний бал склав -3,49 з 6. Основними показниками, які вплинули на це є низька оперативність та незбалансованість подачі матеріалів. Відносно об‘єктивна причина низької оперативності – вихід один раз на тиждень житомирських газет міг би компенсуватись збалансованістю подачі аналітичних матеріалів. Однак, таких вкрай мало. Найменш збалансовано подає матеріали газета «Ехо». Найвищим показником є посилання на джерела та точність.

Дещо краща ситуація з дотриманням стандартів і в інтернет-медіа. Загальний бал у червні становив — 4,18.Найменший загальний бал по збалансованості. І,як не дивно, по оперативності.Останній загальний показник знизився через низькі показники двох порталів «Житомир.он-лайн» та «1 Zt.ua», які часто не оновлюють стрічку новин у вихідні.

Ірина Новожилова,

координатор Моніторингу дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн-медіа,

експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика

This Post Has Been Viewed 15 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *