Одеські ЗМІ неправильно пишуть про Саакашвілі?

Про нового губернатора Одещини Міхеіла Саакашвілі одеські ЗМІ пишуть найбільше, при цьому журналісти переважно не аналізують діяльність, а просто переповідають інформацію про його діяльність, — такими є висновки експертів Інституту демократії імені Пилипа Орлика, які здійснювали моніторинг одеських медіа. У цій публікації подаємо основні результати дослідження.

фото: ukr.media
фото: ukr.media

Автори у переважній більшості випадків просто цитують губернатора, не додаючи жодних інших коментарів. Таким чином, традиційна схильність одеських видань до пресрелізму не дала змогу читачам отримати фонову інформацію про губернатора, а також дізнатися про увесь спектр думок щодо обіцянок Саакашвілі та його діяльності після призначення на посаду. Навіть друковані ЗМІ, які мають більше уваги приділяти аналізу проблем, обмежилися лише інформаційними матеріалами.

Ще одним високопосадовцем, про якого писали одеські ЗМІ, був мер міста Труханов, який звітував перед громадою за рік роботи. Традиційно одеські журналісти демонструють нейтральність щодо цієї особи. Знову ж таки: мера більше цитують, аніж аналізують його діяльність та заяви.

фото: Думская
фото: Думская

Можна припустити, що це результат цілеспрямованої роботи із пресою. Тим більше, що про попередника Труханова одеські ЗМІ писали у декілька разів частіше, обираючи критичну, а часом навіть саркастичну манеру подачі інформації. У зв’язку із цим можна звернути увагу на публікацію «Вечерней Одессы» «Геннадий Труханов сдал годовой отчет», в якій йдеться: «Безусловными плюсами предстали в отчете два больших дела – принятие Генерального плана развития города и достижение определенности по статуту и использованию прибрежных склонов…» Насправді ж саме Генеральний план та прибережні схили – позиції, за які Труханова найбільше критикують. Тут тільки «Чорноморські новини» подали думку експертів із Комітету виборців України, які практично заперечили усе, що у звіті мера було видане як позитивні заслуги. Тим часом публікацій, в яких би глибоко аналізувалася діяльність як міської, так і обласної влади, в одеських ЗМІ катастрофічно бракує. В переважній більшості випадків маємо інформаційні матеріали або ж «джинсу» (у підтримку високопосадовця чи ж навпаки виключно негатив).

Одеські ЗМІ про територіальну реформу

Аналітики не вистачає і щодо проблеми територіальної реформи. Тут видання подають кардинально різні позиції. «Трасса Е 95» та «Курьер недели» висвітлюють тільки негативні позиції (за тиждень декілька матеріалів із запереченнями з Ізмаїлу та Рені). «Чорномрські новини» — тільки позиції «за» (матеріали, де процитували думки голів сільрад із Півночі Одеської області). Тож читачеві, аби отримати повну інформацію, необхідно власноруч моніторити кілька ЗМІ. В протилежному випадку його уявлення про проблему буде серйозно викривленим.

На тлі доволі детального висвітлення долі земляків, що воюють на Сході, проблем переселенців та волонтерського руху у більшості одеських видань, викликають занепокоєння публікації у виданні «Курьер недели». Зокрема матеріал «Бессарабия – на окраине окраины». У публікації час від часу повторюється думка про те, що жителів краю ніхто не чує, їхні проблеми ігноруються та ін. («Жители Бессарабии по-прежнему ощущают себя оторванными от «большой земли», брошенными и забытыми»; «Пора бы уже понять, что «чужой мир» (русский, румынский, американский…) приходит к нам не потому, что его ждут и зовут какие-то «сепаратисты». Он приходит потому, что не приходит «украинский мир»»;  «Ну а что же получим мы — жители отдалённой провинции, окраины на окраине — (в результаті призначення на посаду М. Саакашвілі) — Нас опять забудут и отодвинут на задворки цивилизации? И мы снова будем обитателями «земли, которой нет»?») Саме такі настрої колись були популярними і на Донбасі перед тим, як там почалися військові дії: «Украина не слышит Донбасс» та т. ін.

Знімок екрана 2015-07-30 20.52.16

Ще одна публікація із видання «Курьер недели», що викликає неоднозначну реакцію, має назву «Пение как оружие против войны». У ній йдеться про ізмаїльську співачку, що поїхала в АТО підтримати бійців. «Для украинских бойцов она подобрала военные песни, но с акцентом на мире, на том, что дома ждут, что есть кого защищать. Девушка сознательно исключила произведения, где говорится, что по другую сторону — страшный враг, которого надо беспощадно бить. Нет, об этом она не может петь — потому что такое было правдой лишь при войне с фашизмом и совершенно не подходит сейчас. А сегодня, в ее понимании, идет обычная война за ресурсы и власть на определённых территориях, подкреплённая войной информационной».

Події на Сході країни очима одеських журналістів

Проте більшість одеських видань, особливо «Думская», доволі активно висвітлюють події на Сході та пов’язані із цим проблеми (у виданнях інших регіонів, наприклад Харкова, України експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика інколи фіксують повне ігнорування теми війни). Зокрема інтернет-видання слідкує за Одеською механізованою бригадою, контактує із бійцями та пише про бої із сепаратистами в Мар’їнці. «Думская» та «Одесская правда» опублікували матеріал про одруження бійця, прикутого до інвалідного візка, та волонтерки (Одеська правда – із виносом на першу шпальту). Також «Думская» — чи не єдине видання, яке відслідковує проблему вибухів в Одесі, причому не тільки дає інформаційні повідомлення, а й проводить власні дослідження, де автори намагаються узагальнити інформацію та висунути певні гіпотези щодо того, хто у цьому може бути винен і коли це може припинитися. «Трасса Е 95» слідкує за долею бійців роти «Болград», а також пише про вшанування пам’яті загиблих у зоні АТО земляків. «Чорноморські новини» більше вдаються до аналізу зовнішньо-політичних проблем, пов’язаних із заключенням Мінських угод, а також із діями Путіна та російських політиків. «Одесская жизнь» останнім часом переключилася на більш жовтий формат подачі інформації, хоча заслуговує на увагу матеріал про суддю з Криму, якого на батьківщині визнали ворогом народу.

Говорячи про висвітлення політичної ситуації, пов’язаної з війною на Сході, не можна оминути «Таймер», який традиційно обіймає просепаратистську позицію. Видання зокрема опановує один з улюблених прийомів російської пропаганди – звернення до «незалежних» експертів з Європи. У матеріалі «Народная рада Бессарабии» выступила против действий украинских спецслужб» цитують радника Ліберально-демократичної партії Румунії Сильвіу Пожара, а у тексті «В ПАСЕ создадут комиссию по расследованию майской бойни» йдеться про зустріч із євродепутатами. При цьому спостерігаємо перекручення інформації. Зокрема виходячи із заголовку, у ПАСЄ створять комісію, проте в тексті читаємо, що один з депутатів наполягатиме на її створенні. Також не процитовані слова жодного із депутатів, із якими зустрічалися журналіст «Таймера» та адвокат, що представляє інтереси звинувачених у справі 2 травня. Проте основна мета тексту – створити враження, що євродепутати нарешті почули правду про події 2 травня і про незаконні переслідування, катування людей, які «не поділяють політики офіційного Києва». Також перекручення знаходимо у текстах «Участник майской бойни хочет стать главой Коминтерновского района», «В Киеве требовали от США убраться из Украины» та інших.

Знімок екрана 2015-07-30 20.54.43

Одеська джинса та її герої

Щодо джинси, то варто відзначити, що її кількість на популярних одеських сайтах стабільно висока, а от друковані ЗМІ використовуються політиками виключно під вибори. Таким чином, спостерігаємо стрибкоподібне її зростання у пресі перед виборами і різке падіння її кількості після. Героями матеріалів із ознаками замовності традиційно стали Гончаренко та його співпартійці із Блоку Петра Порошенка, а також Фурсін, Урбанський, Селянин, депутати «Опозиційного блоку». Цікаво, що цього разу спостерігаємо не тільки джинсу, в якій розписуються усі чесноти політиків, а й негативну (спрямовану зокрема на Тимошенко та «Батьківщину» матеріал «Кто виновен в высоких тарифах», надрукований не тільки в одеській, а й у чернівецькій пресі). Важливо також зауважити, що, публікуючи «джинсу», журналісти деяких видань, демонструють дивовижну безпринципність. Наприклад, «Думская» надрукувала матеріал, в якому звинуватив сімейство відомих на Одещині бізнесменів у причетності до загибелі маленької дівчинки на пляжі, а за декілька днів на сайті вийшов матеріал про те, що як один з бізнесменів залучив інвесторів до Іллічівського порту. Сайт «Трасса Е 95» публікує джинсу як «Опозиційного блоку», так і «Батьківщини», газета «Вечерняя Одесса» подає публікації із ознаками замовності про Ляшка (до речі, цю ж публікацію експерти знайшли і у чернівецьких медіа) і про «Опозиційний блок».

Статистика

Також експерти визначали ступінь дотримання журналістами професійних стандартів. Серед друкованих видань найвищі бали мають «Чорноморські новини» та «Курьер недели»: 4,5 та 4,2 (із шести балів). Серед інтернет-видань «Трасса Е 95» та «Одесская жизнь»: 4,3 та 4,2.

стандарты

Як бачимо із діаграми, оцінка за стандарти підвищилася тільки у декількох виданнях, зокрема цим відзначились: «Одесская жизнь», «Чорноморські новини» та «Таймер». На інших сайтах ситуація погіршилася. Експерти пов’язують таку картину із зростанням кількості «джинси» у цих виданнях. Зокрема, як бачимо, зниження оцінки за стандарти найбільше стосується саме друкованих ЗМІ, у яких суттєво зросли показники за матеріали із ознаками замовності та цензури.

Цікаво, оцінка видання «Таймер», яка традиційно була найнижчою (у жовтні 2014 взагалі на рівні 2 балів), продовжує збільшуватися (таку картину експерти помітили ще у березні). Однак, на жаль, це аж ніяк не відбивається на редакційній політиці видання (яка лишилася проросійською), а також на кількості «джинси». Проте якість матеріалів стала трохи вищою.

Однак так само маємо у друкованих виданнях вищу оцінку за стандарти, ніж в електронних, щоправда, у березні друковані видання отримали у сукупності вищий бал. І якщо у березні усі друковані видання мали оцінку більшу за 4 бали, то у червні два з них отримали менше, ніж електронні видання (окрім «Таймера»).

Щодо дотримання окремих стандартів, то на першій позиції у друкованих виданнях точність – 0,98. На другому місці оперативність – 0,92. На третю позицію вийшов показник достовірності – 0,9. На четвертій сходинці повнота – 0,6, на п’ятому – баланс думок – 0,42. На шостому відокремлення фактів від коментарів – 0,33.

Таким чином, середня оцінка друкованих видань за дотримання означених критеріїв знизилась і становить 4,15 балів (у березні – 4, 64).

На сайтах цього місяця на першій позиції, точність – 0,91 (із початку моніторингу (вересень 2014 була оперативність). На другій сходинці оперативність – 0,9. На третій достовірність – 0,68. На четвертому місці повнота – 0,64, на п’ятому – баланс думок – 0,46. На останньому місці відокремлення фактів від коментарів – 0,44.

Отже, середній бал сайтів за дотримання критеріїв у інтернет-виданнях підвищився і становить 4,03 (у березні — 3,95).

Середня для всіх медіа оцінка – 4,09.

Наталя Стеблина,

координатор Моніторингу дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн-медіа,

експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика

This Post Has Been Viewed 15 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *