Як одесити боялися війни, а журналісти робили на цьому рейтинг

Усі журналісти трохи мародери. Політичні скандали накшталт відставки Олексія Костусєва, зливи, урагани і масштабні трагедії стають для нас нагодою для професійного успіху. Ніколи робота не буває такою злагодженою, а рейтинги видань — високими, як у ті дні, коли щось трапилося. І якщо власник ЗМІ преміює своїх працівників, то саме за роботу в такий час.

Починаючи з лютого в Україні чи не кожен день – критичний. У цьому місяці рівень переглядів інтернет-ЗМІ зріс більш ніж удвічі. Ще кілька місяців він то падав, то зростав, але тримався на нетипово високому рівні. Народ читав спочатку про розстріл Майдану, потім – про втечу Януковича, анексію Криму, обвал гривні, бої на Донбасі. Аудиторія не лише зросла кількісно, а й стала більш активною. Вал читацького інтересу поширився і на нейтральні теми – ті ж міські новини. А потім буря прийшла і в Одесу. За подіями у місті слідкував увесь рунет від Брукліна і Тель-Авіва до Хабаровська. Рейтинги міських видань били рекорди.

Коливання активності читачів інтернет-ЗМІ Одеси ми виміряли за кількістю відвідувань 21-го міського сайту новин. Загалом їх близько 35, але для аналізу взято лише ті, що стабільно отримують більше 100 тис. заходів на місяць. На них доводиться 95% відвідувань та 97% переглядів новин, тож маленькими ресурсами для спрощення задачі можна і знехтувати.

Дані про відвідуваність отримано за допомогою інструмента SimilarWeb. Як і кожен лічильник, він має свою методику обчислення, тож наші результати можуть розходитись з показниками, скажімо, Google Analytics, Bigmir чи LiveInternet на 10-15% у ту чи іншу сторону. Важливо однак, що усі ресурси виміряно за однією методикою: отримані дані можна порівнювати.

Таблиця 1. Відвідуваність провідних інтернет-виданнях міста протягом весни-літа 2014 року (тис. заходів)

0

Результати діяльності кожного ЗМІ виміряно за двома показниками – кількістю заходів у тисячах та питомою вагою видання у загальній статистиці відвідувань 21-го ресурсу. Місяці, коли частка видання у інформаційному «пирозі» була найвищою, позначено зеленим кольором. Червоне забарвлення означає, що сайт «не дотягнув» на загальному фоні.

Отже, для значної кількості ресурсів найбільш успішним місяцем був квітень – час, коли городяни найбільше боялися іноземного вторгнення. Травнева трагедія, звиняйте на слові, принесла найбільші бонуси авторитетним виданням – «Думській» і особливо налаштованому на федералізацію «Таймеру». У травні його відвідували у 2,3 рази частіше, ніж у квітні – безпрецедентний випадок.

Майже для половини видань успішним виявилося літо. Це може свідчити про те, що відповідні редакції успішніше висвітлюють нормальний хід життя, аніж екстремальні ситуації.

Найменш успішним періодом для більшості видань став березень. Вочевидь, вони програвали тим ресурсам, які одразу стали активніше висвітлювати загальноукраїнську ситуацію.

Дані таблиці також дозволяють зробити висновки про стабільність редакцій, злагодженість роботи колективу. Наприклад, на «Думскій» питома вага відвідувань майже не змінювалася, а от на «Новостнике» і «Одесса.нет» вдалі і невдалі місяці відрізняються у 1,5-2 рази. Симптоматично, що для деяких редакцій невдалими є літні місяці — навіть на фоні зменшення обсягів роботи вихід у відпустку одного працівника негативно позначається на роботі усього колективу.

Таблиця 2. Коливання відвідуваності на тлі політичної орієнтації видань (тис. заходів)

1

Наступна таблиця показує, наскільки динамічною була інформаційна картина протягом досліджуваного періоду. Пристрасті почали вщухати лише після виборів. У липні і серпні відвідуваність одеських інтернет-ЗМІ була приблизно на такому ж рівні, що й рік тому.

Також розглянуто динаміку відвідувань найбільш радикально налаштованих видань. Умовно антиурядові «Таймер» та «Інфоцентр» були приблизно такими ж популярними, як і найбільш патріотично налаштовані «048», «Одесская жизнь», «Взгляд из Одессы». Деяку перевагу вони здобули лише у травні, на фоні масової загибелі людей у Будинку Профсоюзів.
Журналісти цих редакцій вбачають у ситуації на сході виключно громадянське протистояння, в якому держава свідомо відмовилася від переговорів і розпочала каральну акцію з масовим знищенням мирного населення. Події 2 травня для них – зухвале політичне вбивство.

Умовно проурядові видання навпаки, підтримували наступ урядових сил, агітували допомагати біженцям, пораненим, волонтерам. Конфлікт на сході вони розглядають як штучний і привнесений ззовні.

Для першої групи «радикалів» найбільш успішним був травень (3,3 млн відвідувань), найменш плідними – липень і серпень, тобто активна фаза АТО (1,1 млн відвідувань). Різниця – 3 рази.

Друга група виявилася трохи більш стабільною. У травні відповідні видання відвідали 2,84 млн раз, у липні – 1,18 млн. Різниця – 2,4 рази.

Загалом 21-е інтернет-ЗМІ Одеси отримало 18,5 млн сесій у травні та 6,48 млн – у липні. Різниця складає 2,85 рази. Таким чином, умовно проурядові ресурси впоралися з літнім падінням рейтингів краще, ніж антиурядові або нейтральні.

Таблиця 3. Коливання трафіку за групами ЗМІ (тис. заходів)

2

Остання таблиця продовжує тему залежності трафіка від інформаційної політики редакції. Трійка лідерів – «Думская», «048» та «Таймер» отримували від 48 до 52% заходів на розглянуті нами одеські сайти. Найбільш успішним для них місяцем був травень, найменш продуктивним – липень. Кількість заходів коливалася від 3,1 до 9,65 млн (різниця – 3,1 рази).

Також ми проаналізували позиції умовно «нейтральних» ЗМІ. До цієї групи ми віднесли ресурси з очевидною спеціалізацією. Це «В городе», «Храбро», «Одесса-Медиа», «Официальный сайт Одессы». Звісно, всі вони висвітлювали питання, повязані з конфліктом на Сході та громадянським протистоянням у місті. Проте більшість читачів традиційно відвідує їх зі специфічною метою.  Так, для «Официального» головною задачею є інформування населення про заходи міської влади, увага «Храбро» значною мірою зосереджена на корупційних скандалах, «В городе» и «Одесса Медиа» — на культурному житті міста і розвагах. Одним словом, ці ресурси розповідають про ті сторони життя, які є затребуваними у будь-який час, навіть воєнний.

Так чи інакше, але для цих видань найуспішнішим періодом також став травень (2,09 млн сесій), а «тиха» пора припала на липень (825 тис.). Різниця між піковими значеннями склала 2,65 рази. Це означає, що навіть умовно нейтральні видання переживали значні перепади рейтингу. При цьому вони виявилися більш вразливими, ніж ресурси з яскравою «проукраїнською» позицією.

У порівнянні статистики за місяцями слід врахувати один принциповий момент. У минулі роки різниця між «високим» та «низьким» періодами в одеській журналістиці складала максимум 1,2-1,3 рази, а деякі видання навіть збільшували рейтинг влітку за допомогою матеріалів «пляжно-розважального» характеру. Стрімке падіння відвідуваності одеських ЗМІ  — ознака стабілізації та заспокоєння якщо не на геополітичній мапі, то у головах людей.

Часи шалених рейтингів пішли в минуле і, сподіваємось, повернуться нескоро.

Михайло Мейзерський

This Post Has Been Viewed 11 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *