«Так бывают же совпадения», або Чи багато на одеських сайтах однакових новин?

Ймовірно, вам доводилося зустрічатися з одними й тими ж новинами на різних сайтах. Інтернет взагалі сприяє універсалізації контенту ЗМІ, адже із його допомогою дуже швидко можна дізнатися, про що пишуть колеги, а приховати щось від інших часом взагалі нереально. Таким чином, цінність ексклюзивних новин знижується – адже вдалу новину дуже швидко поширять й інші, а читачеві у більшості випадків взагалі все одно, де він який текст прочитав.

В теорії ж будь-яке видання має претендувати на унікальність свого контенту, адже обслуговує власний сегмент аудиторії. Звичайно, спільні інформаційні приводи мають бути, однак чим більше однакових новин, тим менше бажання читача віддавати перевагу конкретному виданню. Є ще така річ, як подача того або іншого інформаційного приводу, однак все одно унікальність медіа – це унікальність його тематики. Проте, як ми побачимо нижче, природа мережі вносить корективи у ці традиційні погляди на ЗМІ.

Упродовж двох тижнів (30 листопада – 6 грудня та 11 – 17 січня) ми шукали на п’ятьох одеських сайтах однакові новини (тексти, що мають один і той самий інформаційний привід), аби встановити відсоток спільних текстів на кожному з видань (серед них ті, що мають найбільше переглядів і друкують найбільше новин – «Думская», «Таймер», «Трасса Е95», і сайти, які читають менше і які, відповідно, публікують менше подієвої інформації  — «Рупор Одессы» та «Южный курьер»).

Менше подій – більше однакових текстів

На початку грудня журналісти публікували більше новин, оскільки й сам час був активніший – адже кінець року, час підбиття підсумків, до того ж, гарячими темами були судове засідання у справі 2 травня, події навколо центру адмінпослуг та ін., а от у середині січня публікацій було менше приблизно на третину – оскільки після свят як журналісти, так і уся країна зазвичай не надто швидко включається в роботу. Хоча гаряча подія була й у січні – великий снігопад в Одесі. Тепер подивимося, чи є залежність між кількістю однакових новин та активністю упродовж тижня.

кількість однакових новин на одеських сайтах

Як бачимо, у січні, коли усі видання публікували менше новин, текстів на спільні теми було більше, при цьому деякі видання суттєво збільшили кількість контенту, однакового з іншими виданнями. В середньому кількість схожих публікацій зросла на 10%.

При цьому ми бачимо, що «Южный курьер», який не робить ставку на новини (публікує в середньому 7-10 інформаційних повідомлень на добу), має найбільшу кількість текстів зі спільними інформаційними приводами, найбільш унікальний контент у «Таймера» і лише у грудні – у «Рупора Одессы». При цьому «Таймер» дає найбільше новин за день 40-43, кількість повідомлень на «Рупорі…» — 10-11.

порушення журналістських стандартівЗ приводу «Таймера» варто зазначити, що частину його контенту (20%), який не передруковується іншими сайтами, становлять міжнародні та всеукраїнські новини. Майже усі вони негативного характеру і виконують, вірогідно, пропагандистські завдання. Для прикладу заголовки: «В столице жители устроили драку из-за дешёвых яиц», «В Виннице воры подсыпали полицейским таблетки от шизофрении», «Граждане Дании отвергли дальнейшую евроинтеграцию страны», «Николич: Сербия отказывается вводить санкции против России» та ін.

Отже, чим більше подій відбувається, тим менше текстів зі спільними інформаційними приводами ми маємо, в середньому ж кількість однакових новин на одеських сайтах – 56%.

Масштаб, статус та патріотизм – складові популярних одеських новин

Тепер спробуємо визначити, якою ж має бути новина, щоб про неї написали усі одеські видання.

За два тижні ми виокремили новини, які з’явилися на усіх п’ятьох сайтах, тільки на чотирьох, трьох і двох. Цікаво, що новин, які б опублікували усі видання, не так багато. За два тижні їх дев ’ять. Утричі більше новин, які надрукували чотири сайти. Що ж це за новини?

Тексти, які опублікували усі видання:

  • Велика пожежа на ринку (селище Котовського)
  • ДТП: трамвай збив людину
  • Обшук в одеській ОДА
  • Затримання чиновників Міноборони за хабар — півмільйона гривень
  • Саакашвіли публічно звільнив свого радника
  • Суд відмовився забрати одеський Будинок профспілок на користь держави
  • Введення карантину в одеських школах
  • Відновлення рейсів з Одеси до Німеччини
  • Волонтери придбали радар для «Сагайдачного»

Перші п’ять новин мають дещо спільне – це гарячі новини, при чому усі вони або мають ознаку масштабності (велика пожежа, великий хабар), або статус (ОДА, Саакашвілі, чиновники Міноборони), або те, що Г. Штромайєр називає «відкритий конфлікт» або ж конфлікт, відкритий для спостереження (цим фактором,  до речі, активно користується М. Саакашвілі – саме тому новини про нього найчастіше з’являються на усіх одеських сайтах).

Шоста новина — статус, йдеться про долю будівлі, яка після подій 2 травня відома усьому світові.

Новина про карантин – інформація, яка має бути донесена до усіх одеситів (до подібних новин можемо віднести повідомлення про штормові попередження або ж розпорядження місцевої влади, які стосуються усіх мешканців міста).

Останні ж дві новини є швидше патріотичними, вони дозволяють одеситам відчути гордість за своїх.

Подивимося на ті тексти, які були опубліковані чотирма сайтами. Їх можна згрупувати таким чином:

  •     Скандальні чи резонансні події, пов’язані з відомими людьми чи статусними установами (демонтаж частини ринку, скандал навколо Центру адмінпослуг, судова справа 2 травня, кадрові призначення та ін..)
  •   Затримання посадових осіб або військових, напади (затримання дезертира, підпалення машин політиків, хабарі)
  •   Масштабні чи незвичайні ДТП, нещасні випадки, надзвичайні погодні умови (ДТП із міжнародним рейсовим автобусом, тролейбус зім’яв сміттєві баки, снігопад та його наслідки та ін.)
  • «Патріотичні» новини (в Одесі з’явилася алея сакури, в Іллічівську запустили транзитний торгівельний шлях в обхід РФ та ін.) 

Якщо порівнювати ці тексти із повідомленнями із попередньої групи, то тут так само маємо масштабність, статус, відкриті конфлікти та ін. Що ж до тематики, то бачимо, що до уваги усіх одеських ЗМІ дуже легко потрапляють кримінальні новини та новини про ДТП. Також переважна більшість цих повідомлень – гарячі, відповідно й не претендують на статус ексклюзивних. Це новини, які знаходяться на поверхні, інформація, яку не потрібно спеціально шукати.

* * *

Говорячи про спільний контент на одеських сайтах, варто зазначити,  що і під час дослідження цієї теми, ми зустрічали сліди редакційної політики. Або ж, якщо відкинути евфемізми у сторону – сліди втручання власників. Зрозуміло, що унікальність контенту одеських видань у тому числі становлять і повідомлення про друзів та ворогів «хазяїна». Інші видання їх не передруковують, бо такі тексти не мають інформаційної цінності.

Ще один момент, на який хотілося б звернути увагу, це брак професійної солідарності серед одеських журналістів. У січні напали на журналістку «Думської», однак про це, окрім цього видання серед аналізованих нами сайтів, написав тільки «Таймер».

Отже, одеські сайти, залежні від пресрелізму та гарячих подій, безперечно, не здатні надавати своїм читачам багато унікального контенту. До того ж, постачання унікального, ексклюзивного контенту не є пріоритетним завданням як одеських, так і центральних сайтів. Усі вони зазвичай віддають перевагу інформації з других рук, майже не здійснюючи власного пошуку інформації. При цьому цікаво, що передруковують сайти (як одеські, так і, до речі, львівські) не унікальний контент, а інформацію прес-служб або ж повідомлення із соцмереж, тобто ті дані, які досвідчений користувач мережі й сам може знайти. 

Також варто зазначити, що середовище одеської мережевої журналістики дуже конкурентне. Близько 50 сайтів змагаються за свого читача, намагаючись діяти перевіреними способами – подаючи ту інформацію, яка буде популярною серед читачів. Власний пошук інформації не завжди може дати 100% впевненості у тому, що перегляди будуть максимальними. До того ж, він віднімає багато часу і зусиль.

І останнє – пам’ятаймо, що повторення є одним із потужних механізмів формування суспільної думки. Інформація, яка передруковується різними ЗМІ, зазвичай сприймається читачем як найважливіша: якщо, приміром, усі сайти написали про тролейбус, який зім’яв сміттєві баки, це означає, що нічого суттєвого більше цього дня й не відбулося. На жаль, сьогодні місцеві сайти найчастіше повторюють не ту інформацію, яку знайшли самі, а ту, яку спеціально навчені люди надіслали їм у розсилці.

Наталя Стеблина

 

 

This Post Has Been Viewed 40 Times