Свято наближається: огляд передвиборчої «джинси» на одеських сайтах

З наближенням виборів потенційні мери й депутати місцевих рад раптово згадують про народ: зустрічаються з мешканцями спальних районів і старих двориків, роблять дарунки сільським школам, лікарням і переселенцям, освячують церкви й влаштовують концерти. А потім новинні стрічки рясніють повідомленнями про добрі справи кандидатів. Лише часто редактори «забувають» позначати такі матеріали як політичну рекламу.

Ми проаналізували матеріали чотирьох популярних одеських електронних видань: «Думская», «Таймер», «Репортер», «Трасса Е-95» за період з 28 вересня по 11 жовтня. У цей час основні гравці місцевих виборів уже почали активно вести агітацію. Під час дослідження ми керувалися критеріями визначення «джинси», розробленими Інститутом масової інформації.

За два тижні на чотирьох сайтах вийшло 70 матеріалів з ознаками замовності (це 7% від усієї кількості матеріалів). До уваги не бралися тексти, що мають позначку «політична реклама». Лише 20% «джинси» присвячено партіям (усього 14 матеріалів). Натомість головними замовниками таких матеріалів є кандидати у мери Одеси (52 новини). Ще чотири матеріали рекламують окремих кандидатів у депутати міської і обласної ради.

Найбільша кількість матеріалів з ознаками замовності у досліджуваних виданнях присвячена кандидатам у мери: Світлані Фабрикант (27 новин), Сергію Ківалову (16 новин) і Саші Боровику (8 новин).

При цьому часто можна простежити зв’язок між «героями» замовних матеріалів і власниками окремих ЗМІ. Однак є кандидати, чия «джинса» заполонила усі сайти, незалежно від редакційної політики.

Фабрикант: приймальні, зустрічі і «Лермонтовський»

Головною героїнею замовних матеріалів на одеських сайтах стала кандидат у мери Одеси від партії «Відродження» Світлана Фабрикант. «Джинса» про неї наявна на усіх чотирьох сайтах. Загалом за два тижні з’явилося 27 матеріалів з ознаками замовності про кандидата (11 новин – на «Репортері», вісім – на «Думській», сім – на «Трассе Е-95» і одна – на «Таймері»).

З цих матеріалів читач дізнається про те, як Фабрикант навідується до літніх людей, зустрічається з мешканцями селища Котовського, допомагає жителям аварійних будинків, тощо. Приклади заголовків: «Светлана Фабрикант намерена поддерживать спорт в Одессе», «Фабрикант приглашает одесситов в свою общественную приемную», «Фабрикант прокомментировала политику руководства города относительно архитектуры».

При цьому майже ідентичні матеріали з розлогими коментарями кандидата мандрують з одного видання до другого. Наприклад, усі чотири сайти написали про відкриття нової громадської приймальні Фабрикант. «К открытию собралось множество жителей города, среди которых были и те, кто пришёл за советом, и те, кто хотел поблагодарить за помощь, оказанную командой Светланы Фабрикант ранее», – пише про подію «Таймер». Майже так само починається текст на «Думській». А розлогі цитати кандидата у різному порядку чергують у всіх текстах. Суспільна важливість цієї новини викликає сумніви. Та й хіба лише цей кандидат у мери відкриває у місті громадські приймальні?

Багато новин, що стосуються Фабрикант, присвячені конфлікту навколо санаторію «Лермонтовський». Колектив санаторію на чолі з директором Дмитром Антиповим (теж членом партії «Відродження») виступає проти передачі «Лермонтовського» у власність Міністерству юстиції. Звичайно, ця тема має суспільну вагу, проте перед виборами вона використовується для піару одного з кандидатів. Більшість новин про санаторій на досліджуваних сайтах подаються саме через постать Фабрикант («Светлана Фабрикант: «Лермонтовский» — достояние Одессы, мы его не отдадим», «Фабрикант призвала одесситов поставить подпись в защиту одесского санатория», «Светлана Фабрикант и одесситы вступились за санаторий «Лермонтовский»», тощо). Абсолютна більшість цитат у таких матеріалах належить Фабрикант, а слово власне колективу санаторію надається нечасто.

Цікаво, що на сайті «Репортер» майже кожна новина про Фабрикант супроводжується великою кількістю емоційних коментарів людей, що закликають голосувати за цього кандидата. Наприклад, під новиною про нову приймальню таких записів аж 18, а різні матеріали про Фабрикант коментують одні й ті самі люди. При цьому звичайні новини на «Репортері» набирають у кращому разі 3-4 коментарі, а більшість повідомлень взагалі залишається некоментованими. Зустрічаються палкі прихильники Фабрикант і на сайті «Трасса Е-95».

Ківалов: зустрічі з курсантами, новий храм і комп’ютер для пенсіонерів

Другим за кількістю «джинси» у чотирьох ЗМІ є кандидат у мери Одеси від «Морської партії» Сергій Ківалов. За два тижні він став героєм 16 матеріалів з ознаками замовності (вісім новин на «Репортері», чотири – на «Трассі Е-95», три – на «Думській» і одна – на «Таймері»). Зазначимо, що за результатами розслідування, представленого журналістом «Слідство.інфо» Оленою Васіною, власником «Репортера» є сам Сергій Ківалов. Тож не дивно, що половина «джинси» про кандидата розміщена у цьому виданні.

Приклади заголовків: «Кивалов – курсантам: Украина будет морской державой, а Одесса — морской столицей», «Кивалов: В Юракадемии будет осуществляться набор в спецгруппы для людей с нарушением слуха», «Кандидат в мэры Одессы Сергей Кивалов назвал основные направления развития города».

Яскравим прикладом «джинси» є матеріал під заголовком «Сергей Кивалов принял участие в первом богослужении нового храма», опублікований на сайті «Думская». Матеріал розповідає про візит Ківалова до нового храму Церковно-приходської школи, яку він же і очолює. «Мы сегодня молимся о благополучии и мире в нашем богохранимом городе. Прекрасно, когда в городе строятся школы и храмы. Я верю в Украину, верю в Одессу, верю в счастливое будущее! Пусть наши дети получат хорошую возможность учиться в современной школе. Пусть всех нас хранит Господь на долгие годы», — пожелал Сергей Кивалов. По окончании богослужения к политику обратилась одесситка Наталья Пашкова. Женщина поблагодарила Сергея Кивалова за помощь, выделенную на лечение ее тяжело больной дочери», – йдеться у матеріалі. Суспільної важливості у даному тексті годі шукати. Ідентична новина, але під іншим заголовком також вийшла на «Репортері», що лише підтверджує замовний характер матеріалу.

Деколи прізвище Ківалова не фігурує у заголовках, але з тексту новини можна визначати, що матеріал – замовний. Наприклад, матеріал «Трассы Е-95» під заголовком «Более ста одесситов получили возможность освоить компьютер бесплатно». Йдеться про курси для пенсіонерів, відкриті у Міжнародному гуманітарному університеті, президентом якого є Ківалов. У самому матеріалі подані розлогі коментарі кандидата в мери. Схожа новина з такими ж цитатами Ківалова вийшла і на «Репортері».

Боровик: дворик на Молдованці і лекція в Юракадемії

Фігурантом «джинси» також став кандидат в мери Одеси від «Блоку Петра Порошенка» «Солідарність» Саша Боровик. За два тижні на досліджуваних сайтах з’явилося вісім матеріалів з ознаками замовності про кандидата (шість матеріалів на «Думській» і два – на «Репортері»). Нагадаємо, за даними згадуваного вже дослідження «Слідство.інфо», власником «Думської» вважається екс-регіонал, зараз народний депутат від БПП Олексій Гончаренко. Саме на цьому ресурсі розміщено 75% «джинси» про Боровика.

Більшість матеріалів розповідають про численні зустрічі кандидата з виборцями. Приклади заголовків: «Кандитат Боровик показал Саакашвили двор своего детства на Молдаванке», «Саша Боровик встретился с жителями Таирова», «Боровик назвал проблемы Одессы, которые нужно решать в первую очередь». Участь у багатьох зустрічах Боровика з електоратом бере очільник Одеської області Михеїл Саакашвілі. Така поведінка голови ОДА викликала обурення у Комітету виборців України.

Розглянемо матеріал під заголовком «Саша Боровик встретился с избирателями в парке Горького», опублікований на «Думській». У тексті кандидат обіцяє боротися з корупцією і заявляє, що в Одесі ще не було нормальних виборів. Також є позитивний відгук про Боровика від однієї одеситки. Матеріал завершується на позитивній ноті: «Открытая встреча показала, что одесситы готовы к диалогу, готовы принять новую команду людей с европейским мышлением, которая будет менять старую малоэффективную систему и работать на благо города и горожан». Жодної нової або важливої для усвідомленого вибору інформації читач з такого матеріалу не отримує. І хіба лише цей кандидат у мери зустрічається з виборцями? Крім того, жодних важливих заяв, які б могли стати предметом справжньої новини, Боровик під час заходу не зробив. Усе це свідчить про замовний характер матеріалу.

Ще один матеріал на «Думській» під заголовком «Саша Боровик встретился с молодыми юристами» розповідає про візит кандидата у мери до Одеської національної юридичної академії. На зустрічі був також присутній інший учасник мерських перегонів, президент ОНЮА Сергій Ківалов. Матеріал містить позитивні коментарі студентів про Боровика і розповідає, що кандидат робить ставку на молодь.

Піар на конкурентах

Цікаво, що візит Боровика до Юракадемії також використали піарники Ківалова. Але вже з метою показати «свого» кандидата демократичним керівником навчального закладу, який не дозволить впливати на вибір студентів. Так, на «Таймері», «Репортері» і «Трассе Е-95» з’явилися ідентичні (хоча й під різними заголовками) матеріали про зустріч Боровика зі студентами. «В течение академического часа несколько сотен будущих юристов слушали монолог дипломированного юриста…», – цими словами починається другий абзац в усіх трьох матеріалах. Також усі три видання використали однакову цитату Сергія Ківалова: «Наш вуз – один из самых демократичных в Украине. В нем почитают за честь побывать и выступить лидеры Парламентской Ассамблеи Совета Европы, лидеры крупных стран. Наши студенты привыкли к демократичной обстановке. Мы десятилетиями не навязываем им даже язык обучения – его студенты определяют сами.

Нельзя заходить в аудиторию и говорить: «Выберите меня!». Университет – открытое, а не закрытое высшее учебное заведение. Перед нашими студентами открыты возможности выбора и сравнения программ различных кандидатов и партий», — прокомментировал президент НУ «ОЮА» Сергей Кивалов представителям СМИ пребывание в Университете Александра Боровика». Наостанок президент ОНЮА запропонував Боровику прочитати лекцію студентам після виборів. Отже, ідентичний матеріал, розміщений у декількох ЗМІ, просуває інтереси одного кандидата. Перед нами – витончений зразок «джинси».

«Опозиційний блок» пішов до школи

Нагадаємо, із 70 матеріалів з ознаками замовності в досліджуваних ЗМІ лише 14 присвячені політичним партіям, а не окремим кандидатам. Головним замовником «джинси» став «Опозиційний блок», який рекламували у дев’яти замовних матеріалах (сім матеріалів на сайті «Трасса Е-95» і два – на «Таймері»). Зазначимо, за даними «Слідство. інфо», сайт «Трасса Е-95» контролюється народним депутатом, екс-регіоналом Іваном Фурсіним. Особливістю видання є те, що воно широко висвітлює події не лише в Одесі, але й в області, має власних кореспондентів у низці районних центрів. Перед виборами сайт активно пише про діяльність «Опозиційного блоку» в Одеській області.

Приклади заголовків: «Представители Оппозиционного блока подарили школе в Сергеевке отреставрированный спортзал», «Одесские кандидаты от Оппозиционного блока первыми получили удостоверения кандидатов в депутаты», «Николай Скорик презентовал команду оппозиционной силы в Болграде», тощо.

Свою увагу члени опозиційної команди зосередили на школах. Розглянемо матеріал на «Трассе Е-95» під заголовком: «Оппозиционный блок поздравил учителей в городах и районах Одесской области». Сама назва матеріалу викликає сумніви у його суспільній важливості. З тексту читач дізнається, що кандидати від «Опозиційного блоку» навідалися у школи Білгород-Дністровського, Сергіївки, Теплодара, тощо. Багатьом учителям подарували ноутбуки, частували тортами. Можливо, даний матеріал не лише є «джинсою», а й розповідає про факти непрямого підкупу виборців?

Маркування реклами: можуть, коли хочуть

Політична реклама, як і будь яка інша, повинна мати відповідне маркування, для того, щоб читач не міг переплутати її з власне журналістським матеріалом. У ході дослідження виявилося, що три з чотирьох сайтів маркують політичну рекламу, але досить вибірково. Найкращі показники має «Таймер», де більшість замовних матеріалів про кандидатів позначені як політична реклама. Варто зазначити, що «Таймер» належить одіозному голові партії «Родина» Ігорю Маркову. «Родина» відсутня у списку партій, що беруть участь у цьогорічних місцевих виборах, а Марков назвав перегони «клоунадою».

Політичною рекламою на «Таймері» названі матеріали про візит Ківалова до нового храму, про заклики Фабрикант захистити санаторій «Лермонтовський», тощо. Лише шість подібних матеріалів за два тижні виявилися немаркованими, тобто «джинсою». Однак маркування на сайті розміщено у самому кінці матеріалу, під фотографіями, тож помітить його лише уважний читач. Крім того, не всі переглядають розлогі матеріали з численними фото до кінця і дізнаються, що текст насправді є рекламним.

«Трасса Е-95» теж маркує рекламу внизу тексту, проте фразу «Матеріал опубліковано на правах реклами» тут знайти легше, ніж на «Таймері». Однак видання рідко вдається до такого прийому. За два тижні лише три замовні матеріали мали відповідну позначку.

Натомість «Думская» попереджає читача про політичну рекламу ще у заголовку. Переважно маркуються матеріали про Сергія Ківалова. Наприклад: «Сергей Кивалов: «Одесситы пожилого возраста смогут стать на «ты» с компьютером», «Украинскую Морскую партию Сергея Кивалова пытаются не допустить к выборам», «Сергей Кивалов курсантам: Украина будет морской державой, а Одесса — морской столицей», тощо. Однак частину замовних матеріалів про Ківалова «Думская» чомусь не називає рекламою (згадаємо відкриття нового храму).

При цьому навіть якщо одне з видань маркує певний матеріал як політичну рекламу, це не заважає іншим сайтам видавати його за справжню новину. Наприклад, 15 із 23 матеріалів з ознаками замовності на сайті «Репортер» в інших виданнях вийшли з позначкою «політична реклама». Тому залишається сподіватися на уважність і критичність читачів, які зможуть відрізнити справжню новину від реклами.

Марія Геник

This Post Has Been Viewed 317 Times