Рейтинг цитованих сайтів Одеси

Одеські видання-лідери за кількістю згадувань місцевими інтернет-ЗМІ

Як визначити найбільш впливове видання? Методик дуже багато. Хтось скаже, що впливовим є той ЗМІ, який має найбільше читачів. Проте популярність ще не означає авторитетність. До того ж, у мережі, де постійно з’являються нові видання, а досвідчені «айтішники» за невеличку платню готові «накрутити» рейтинг, питання впливовості та популярності є відносним. За даними досліджень, читачі інтернет-видань рідко прив’язуються до бренду, надаючи перевагу тому ЗМІ, який врахує їхні потреби якнайшвидше, обере найбільш цікавий формат та подасть матеріал у яскравій обгортці. До того ж, читачі регіональних новин найчастіше потрапляють на місцеві сайти через «укр.нет», тож з однаковою долею ймовірності вони можуть обрати як знаний сайт, так і відкритий під вибори сайт-«зливний бачок».

Для того, щоб зрозуміти, які ж електронні видання Одеси найбільш впливові, ми вирішили скористатися рейтингом цитованості. Видання, яке піклується про свою репутацію, посилатиметься на авторитетні джерела. Відповідно, чим більше цитують сайт новин, тим більш впливовим він є. На Заході саме за допомогою рейтингу цитованості визначають авторитетних вчених. Так само і ми сьогодні скористаємося цією методикою. До того ж, цікаво буде порівняти дані, які ми отримаємо, із висновками, яких дійшов Михайло Мейзерський, визначаючи впливовість інтернет-видань за рівнем переглядів та середньодобовою кількістю новин, що публікує сайт.

Для дослідження ми обрали чотири найбільш популярних інтернет-видання Одещини: «Думскую», «Таймер», «048.ua», «Репортер». Ми підрахували кількість новин, які були написані на матеріалі повідомлень інших ЗМІ, з 15 по 31 грудня. А також визначили, на які видання посилаються частіше.

Перше питання: як часто одеські ЗМІ посилаються на новини своїх колег?

Кількість публікацій на одеських сайтах, написних на основі повідомлень інших медіаЯк бачимо, найчастіше повідомлення від колег використовує «048.ua», рідше за усіх до цього вдається «Репортер». Приблизно на одному рівні тримаються «Думская» та «Таймер» (при цьому «Думская» більше за «Таймер» використовує матеріали, отримані від читачів та знайдені у соцмережах). У середньому це чотири («048.ua»), три («Думская», «Таймер»), дві («Репортер») новини на день.

Як інтерпретувати ці цифри? Інтернет-виданню потрібні заходи: чим більше, тим краще. При цьому сайт, що дав ексклюзивну інформацію першим, не обов’язково отримує найбільше заходів. Вершки може зняти й те видання, яке передрукувало популярну новину. Причому передрук можна зробити як із сайту новин, так і з соціальних мереж.

Ми вже неодноразово говорили про те, що питання ексклюзивності не є для одеських інтернет-видань найбільш важливим. Тим часом, на думку дослідників, інтернет-виданню не обов’язково давати саме унікальний контент. Головне завдання сайту – допомогти читачу розплутати всесвітнє павутиння, тобто знайти цінну інформацію серед великої кількості мотлоху. Відповідно, інтернет-видання може робити ставку на пошук й передрук цікавих публікацій у себе на сайті – і вигравати. Вартим уваги з цієї точки зору видається досвід деяких видань, які мають у себе на сайті рубрику «дайджест», в якій розміщують найцікавіші матеріали звідусіль. Для чого це потрібно? Для того, щоб читач отримував усе необхідне, не виходячи із сайту.

Питання друге: які саме новини передруковують?

Щоб зрозуміти, що найчастіше журналісти шукають серед повідомлень інших медіа, ми класифікували їх за типом новин: гарячі повідомлення (новини, що трапилися раптово), власні повідомлення (ексклюзивна інформація, знайдена журналістом, користувачем соціальної мережі, читачем) та заплановані заходи (новини, які анонсувалися заздалегідь). Як бачимо, найбільш запотребуваними серед повідомлень колег, дописувачів у соцмережах та читачів є власні повідомлення та гарячі новини. При цьому, як правило, гарячі новини найчастіше повідомляють користувачі соцмереж чи читачі, а от власні повідомлення передруковуються з інших ЗМІ.

Типи новин, які були написані за повідомленнями інших медіа

Цікаво, що «048.ua», яке збирає на своєму сайті найбільше новин колег, користувачів соцмереж та читачів, найчастіше звертає увагу саме на ексклюзив, а не на гарячі новини, про які і так усі напишуть. Проте тут мусимо обмовитись: велика кількість гарячих новин, зокрема на «Думській» пов’язана із подіями 29-30 грудня, коли через екстремальний для Одеси снігопад видання давало найбільше новин пересічних громадян, що потерпали від негоди.

Питання третє: хто перший у рейтингу цитованості?

Використовуючи інформацію колег, одеські журналісти звертаються не тільки до сайтів, що розташовані в Одесі. Останнім часом більше стає повідомлень з області, дехто ж – подає повідомлення центральних ЗМІ або ж ЗМІ інших областей України.

Географія сайтів, на які посилаються популярні одеські інтернет-видання

Як бачимо, найбільш популярними є все ж одеські сайти. Виняток тут – видання «Репортер», яке дало найбільше новин із посиланням на «Наші гроші» (10), на цьому сайті журналісти «Репортера» шукають повідомлення, що стосуються Одеси та області. Окрім цього сайту ми не можемо назвати найбільш популярні цетральні ЗМІ, оскільки маємо по одному згадуванню «ТСН», «Форбс», «Телекритика», «УНІАН» та інших. Тож за ці два тижні фаворитів серед центральних ЗМІ ми не виявили, відповідно, кожен наш сайт швидше орієнтувався не на бренд, а на інформацію про Одесу, що буде цікава читачам.

Схожа ситуація і з сайтами Одеської області. У грудні одесити посилалися на «Ре:пост» (Южне), «Инфоречье» (Ізмаїл), «Топор» (Болград, Арциз, Кілія, Сарата, Тарутине, Ізмаїл) та деякі інші видання.

А от в Одесі можемо назвати лідерів за кількістю цитат.

Одеські видання-лідери за кількістю згадувань місцевими інтернет-ЗМІ

Це «Трасса Е 95», на яку одеські видання посилалися 16 разів за два тижні. На другому місці «Думская» — дев’ять посилань. На третьому – газета «Вести» — чотири посилання (ці згадування газеті забезпечило «048.ua»). До речі, цю газету ми зарахували саме в одеські видання через те, що журналісти використовували матеріали, які публікував одеський філіал газети. По два-три згадування мали «Репортер», «Таймер», «Рупор Одеси», «368.media».

Цікаво, що видань із високим рівнем цитованості в Одесі усього два. Також потрібно звернути увагу на те, що журналісти видань, які ми аналізували, прагнуть охопити якомога більше видань, а не цитувати тільки авторитетні й знані ЗМІ. Це підтверджує нашу тезу про те, що інтернет-видання претендують на роль провідника, що допоможе читачеві розшукати інформацію на тих сторінках, на які б він сам ніколи не потрапив.

* * *

Звичайно, дані цього дослідження мають бути розширені, зокрема потрібно збільшити як період, за який аналізувалися тексти, так і кількість популярних сайтів. Проте попередні висновки, які випливають з аналізу текстів цих чотирьох сайтів, самі по собі доволі цікаві.

Тож ми можемо стверджувати, що журналісти одеських видань у постійній гонитві за кількістю новин змушені звертатися за допомогою. Найчастіше на виручку приходять прес-служби, проте допомагають їм і колеги. Таким чином, ексклюзивна новина, знайдена десь у районах, приміром, «Трассой Е 95» (про громадянина Молдови В. Путіна, затриманого працівниками ДАІ за перевищення швидкості), «гуляє» одеськими сайтами, які за рахунок іншого видання набирають перегляди для себе, ну, а самій «Трассе Е 95» дають (сподіваємося на це) прямі посилання. Що, до речі, теж непогано.

Цікаво, що подібний «паразитизм» інтернет-видань не можемо розглядати виключно як негативне явище. Навпаки, воно дає нам матеріал для важливих висновків щодо природи інтернет-журналістики та розподілу сил у системі ЗМІ. Якщо преса та телебачення намагаються вразити нас ексклюзивними новинами (яка цінність газети, що публікує на першій шпальті передрук з іншої газети?), то інтернет-видання, образно висловлюючись, сидить на двох стільцях одночасно: ми даємо й ексклюзив, й передруки. Передруків, звичайно, більше. Тож якщо журналісти традиційних ЗМІ більше шукають новини власноруч, інтернетники збирають інформацію з других рук, намагаючись при цьому охопити якомога більший простір (шукати й у районах, й на сайтах інших обласних інтернет-видань, й на столичних сайтах). Відповідно, сайт новин в інтернеті стає майданчиком, на якому збирають найцікавіші тексти звідусіль. І під однією обгорткою читач може знайти увесь ексклюзив інтернету.

На одеських сайтах поступово збільшується кількість новин, що були спочатку оприлюднені у соціальних мережах. Здавалося б, яка цінність цих передруків? Адже читач і сам може їх знайти. Проте тут мусимо зазначити, що інтернет-видання допомагають нам виявити найцікавіші й найважливіші пости (орієнтуючись при цьому на редакційну політику, а частіше, звичайно, на інтереси власника). Читачу, що занурився у всесвітнє павутиння, потрібен помічник, який орієнтується в мережі краще, знає більше джерел. (Щоправда найчастіше інтернет-видання просто передруковують інформацію із соціальних мереж, а мали б ще й перевіряти).

Журналісти одеських інтернет-видань усе рідше вдаються до власного пошуку й збору інформації. Тим часом наше суспільство все більше потребує саме якісної – перевіреної, доповненої та збалансованої інформації. Її може дати тільки професіонал-журналіст, а не «копіпастер». Доки ми не матимемо в мережі сайтів, що надаватимуть саме таку інформацію, зарано говорити про те, що традиційні ЗМІ програють конкуренцію інтернету, і «скоро нічого не буде: один суцільний інтернет». Преса та телеканали також часто вдаються до «пресрелізму», проте все ж цінність видання та й телеканалу визначається власним продуктом. А от інтернет-видання поки що можуть обходитися й без нього.

Саме тому ми й відзначаємо у нашому матеріалі ті одеські сайти, які найчастіше дають ексклюзивні тексти, які потім поширюються їхніми місцевими колегами. Чим більше в нашому регіоні буде таких впливових, авторитетних видань, тим більше ми матимемо надії на становлення якісної місцевої журналістики, що так важливо для повноцінного розвитку будь-якого міста та регіону.

Наталя Стеблина

This Post Has Been Viewed 18 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *