Одеські газети на другому місці за кількістю замовних матеріалів

Одеські газети опублікували 17% «джинси» і посіли друге місце за кількістю матеріалів із ознаками замовності. На першому місці із 30% — Донецьк. Такими є результати моніторингу регіональних ЗМІ, який охоплює вісім областей України.

«Аналіз друкованих видань Одеси засвідчує значну залежність ЗМІ від тієї або іншої політичної сили, яка має вплив у одеській громаді та області. Традиційно виділяється залежність ЗМІ від місцевої влади (особливо в області). Якщо в місті матеріали з ознаками замовності орієнтовані на поливання брудом опонентів або демонстрацію позитивних якостей “своїх” політиків, то обласні ЗМІ більше спрямовані на «протокольні заходи» місцевих чиновників. Серед лідерів з джинси — газети “Вечерняя Одесса”, “Курьер недели”», —доходять висновку донецькі експерти.

Найбільше матеріалів із ознаками замовності розмістили газети «Вечерняя Одесса» — 25 %, при цьому практично стільки ж суспільно значущих матеріалів газети (22,5 %) — це неналежно маркована реклама; «Курьер недели» — 23,8 % джинси та 28,6 % неналежно маркованої реклами, «Одесская правда» — 9,4 % джинси та 6,3 % неналежно маркованої реклами.

Поряд із одеськими медіа по 17% «джинси» мають Харків та Житомир.

джинса в регіональній пресі

«Взагалі моніторинг регіональних видань у лютому 2016-го продемонстрував очікуване зниження кількості матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої реклами в регіональних медіа порівняно з передвиборчим вереснем, коли їх було майже 40 % від оцінених матеріалів. Усереднений регіональний показник у 25,4 % джинси в друкованих та 18,9% в онлайн-виданнях було зафіксовано експертами ІДПО. Під час лютневого моніторингу помічено, що до хвороби «прес-релізму» додалася ще одна: журналісти масово передруковують неперевірені пости з Фейсбуку, використовуючи їх як джерело інформації. І це вже стало не винятком, а тенденцією», — зазначає Світлана Єременко, керівник моніторингу регіональних ЗМІ.

Одеські сайти — на третьому місці за кількістю «джинси». На першому місці Чернівці (42%), на другому Донецьк (23%). В Одесі — 22,5% матеріалів із ознаками замовності.

«Електронні видання Донецька, Одеси, Чернівців, Сум розміщують велику кількість дезінформації, неопрацьованих прес-релізів, а тепер усе частіше — неперевіреної інформації з Фейсбуку», — коментує Світлана Єременко.

Серед лідерів «джинси» в Одесі «Таймер» — 47,6 %, «Думская» — 21,4 %, сайт «Одесская жизнь» — 11,9 %. Однак є інтернет-видання, яке суттєво зменшило кількість джинси порівняно з передвиборчою кампанією. Це «Трасса Е95» — 9,1 % порівняно з 42,9 % у вересні.

Медіаекспертка Олена Іванова коментує: «Якщо у вересні “Таймер” друкував і пропагандистські матеріали, і звичайну передвиборчу джинсу, то у лютому зосередились тільки на пропаганді, яка старанно маскується під журналістські матеріали. А от сайт “Думская”, відстоюючи інтереси свого власника, неодноразово порушував стандарти — із цим пов’язана найнижча за увесь період спостережень оцінка».

Знімок екрана 2016-03-17 18.04.21

«Ще одна тенденція, — зазначає медіаекспертка Ольга Мойсеєва, — збільшення кількості публікацій, що пишуться тільки на основі постів у Фейсбуку. Журналісти нічого не роблять, аби збалансувати новину або ж хоча б перевірити цю заяву, доповнити її контекстом. Найбільше таких матеріалів на сайті “Одесская жизнь”. Намагаючись виграти в оперативності, видання програє в точності та повноті».

Як зазначають експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика, місцеві журналісти мало зважають на актуальні проблеми українського суспільства, натомість вони орієнтуються на офіційні заходи та прес-релізи.

«Газети й сайти на регіональному рівні не підтримують публічної дискусії на актуальну тематику, не сприяють змінам у суспільстві. Теми внутрішньо переміщених осіб, місцевого самоврядування, поранених учасників АТО та їхніх родин, реформування охорони здоров’я та системи освіти, інвестицій та економічного розвитку місцевостей залишаються здебільшого на другому плані або відсутні в регіональному медіапросторі», — зазначає Світлана Єременко.

 

Моніторинг друкованих та інтернет-медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика з вересня 2014 року у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Дніпропетровській, Одеській, Чернівецькій та Житомирській областях. Кожний регіон представлений чотирма регіональними друкованими та чотирма онлайн-виданнями. В цьому звіті наведено результати моніторингу за червень, що проводився з 1 по 7 лютого 2016 року. Загалом було проаналізовано 565 матеріалів друкованих видань та 697 публікацій новинних сайтів.

Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, розроблену проектом «У-Медіа» «Інтерньюз Нетворк» (спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та громадською організацією

This Post Has Been Viewed 52 Times