Одеса, Харків, Львів — хто читає більше? (інфографіка)

Ще 5-7 років назад редактори любили примовляти: «Майбутнє – за місцевими новинами. Людям цікаво, що діється у них за вікном». Неважко зрозуміти, що цю сакраментальну фразу керівники газет та журналів підхопили на численних тренінгах для журналістів, розроблених на підставі зарубіжного досвіду. Українська ж реальність «трохи» інша. В залежності від регіону, люди цікавляться подіями у країні у 5-10 разів частіше, ніж у рідному місті чи області. Так було задовго до Майдану, АТО і виборів, так буде і після.

Такий перекос читацької уваги спричинений кількома факторами:

— Влада є гіперцентралізованою. Абсолютна більшість важливих для членів громади рішень приймається у столиці;

— Через бідність населення та особливості бюджетної політики життя на місцях «нецікаве» Навіть у містах-мільйонниках «ничего не происходит». Великі проекти, феєричні фестивалі та акції обходять провінцію стороною;

— Через слабкий розвиток громадського суспільства місцевим ЗМІ «немає з ким говорити» — мало продуктивних експертів, активістів, організаторів;

— Фактична відсутність економіки ЗМІ не дозволяє виробляти на місцях якісний інформаційний продукт, усебічно висвітлювати життя та дотримуватися журналістських стандартів.

Звісно, з кожного пункту можна посперечатися, але факт лишається фактом: на один лише сайт «Української правди» люди заходять частіше, ніж на усі регіональні інтернет-ЗМІ південних та східних регіонів.

Втім, є в Україні один «особливий» регіон. Це Одеса. Надлишок «брудного» капіталу, напружена конкуренція політиків і постійні скандали змушують одеситів цікавитися новинами. Причому не лише місцевими.

У рейтингу ЗМІ на «Бігмірі» справа від кожної позиції (сайту) розташовані значки «діаграма», або «замочок». Натиснувши на них, потрапляєш на дані про відвідуваність конкретного видання протягом останнього місяця. Зокрема, можна глянути графу «географія». І, о диво, у більшості випадків відзначаємо, що саме Одеський регіон посідає друге місце після Києва за активністю читачів. Навіть з урахуванням високого відсотку інтернет-покриття, треба ще постаратися, щоб обігнати величезні Донецьку, Дніпропетровську та Харківську області. І одесити стараються.

Діаграма знизу показує, що місцеві інтернет-ресурси городяни також «юзають» надзвичайно активно. Тільки в Одесі і тільки з числа суспільно-політичних ЗМІ ми нарахували 33 агенції. Загалом у регіональну стрічку «УкрНету» виходить близько півсотні видань. Це значно більше, ніж у взятих для порівняння Харкові та Львові.

Різниця не лише кількісна, а й якісна. Наприклад, у Харкові крупні ресурси широко висвітлюють всеукраїнські і навіть міжнародні події. Особливо це стосується видань «АТН», «Оплот», «Весь Харьков». Там, де відкрито для сторонніх читачів дані про кількість переглядів, видно, що люди читають в основному про Київ та Донбас. Новину про відставку міністра та бійку депутатів може переглянути кілька тисяч осіб, тоді як конфлікт у міськраді – всього кілька сотень.

Своя специфіка є і у Львові. Місто є центром тяжіння для цілого регіону, тож частина місцевих ЗМІ цікавиться подіями і в Чернівцях, і в Тернополі. Сильна школа журналістики та міцна київська «діаспора» дозволили львів’янам створити кілька всеукраїнських ЗМІ – Гал.Нет, Захід.Нет, ЗІК.

Між тим, львів’яни багато пишуть, та мало читають. Якщо у всеукраїнських ЗМІ зараховувати лише регіональний трафік, то загальна картина виявиться невтішною: новини Львова читаються у п’ять разів менше, ніж події Одеси. Деякі редакції працюють задля кількох сотень відвідувачів щодня. Для колег з інших міст це — жахливий сон.

Слід зазначити, що одеські журналісти, прагнучи урвати якомога вищі рейтинги за умов шаленої конкуренції, освоїли нетипові жанри і формати. Зокрема, широко тиражуються новини з форумів, чутки, скандали, притягнені «за вуха» фотофакти. Дуже багато криміналу. Відсоток кричущих чи просто некоректних заголовків значно вищий, ніж у Харкові, не кажучи вже про Львів. Узагальнюючи, можна сказати, що одеські новини – для тих хто хоче не лише знати, а й розважатися.

Висока читацька активність Одеси свідчить і про серйозні речі. Громада почуває себе досить автономною. При цьому існує досить високий рівень соціальної напруги.

Меншою мірою це дійсно і для Харкова. Тут маємо дуже радикальні ЗМІ відверто проросійського спрямування – «Оплот» та «НА «Харьков». Одеські «Таймер» та «Інфоцентр» у порівнянні з ними є поміркованими.

ОХЛ рейтинг августКоментуючи діаграму, хотілося б зазначити ще кілька не пов’язаних між собою, але цікавих фактів:

— Найбільшим суто регіональним виданням України є «Думська».

— Доволі високі позиції у рейтингах всіх трьох міст є мережеві видання: «В городе», «032», «048», «057».

— У Харкові інтернет-сегмент не такий подрібнений, як в Одесі, що дозволяє тамтешнім ресурсам краще окуповуватися.

— Лише у Львові відповідність журналістським стандартам є нормою. У Харкові та Одесі «правильні» видання сприймаються як «нудні білі ворони».  Можливо, саме тому їх ЗМІ є в цілому більш популярними.

Михайло Мейзерський

This Post Has Been Viewed 15 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *