Саакашвілі vs попередники: як одеські ЗМІ пишуть про нових губернаторів

Кількість новин про одеських губернаторах на місцевих сайтах

Уже декілька тижнів Саакашвілі залишається головним героєм одеських і не тільки одеських ЗМІ. Здається, ніколи ще до голів місцевої ОДА не було прикуто стільки уваги. Тож поки новий губернатор їздить у маршрутках, відвідує «Привоз» і сварить прокурорів, ми вирішили згадати, як одеські видання писали про його попередників.

Ми проаналізували, як місцеві ЗМІ висвітлювали діяльність чотирьох одеських губернаторів протягом перших двох тижнів після їх призначення. У дослідженні використовуються новини чотирьох одеських електронних видань: «Думская», «Репортер», «Таймер» і «Трасса Е-95». Ми порахували кількість новин, головними героями яких були новопризначені губернатори: Микола Скорик, Володимир Немировський, Ігор Палиця і Міхеїл Саакашвілі. Також звернули увагу на те, які теми й аспекти діяльності нових очільників області найбільше цікавили журналістів.

Результат вражає: про одного Саакашвілі написали стільки ж новин, скільки про трьох його попередників разом узятих.

Кількість новин про одеських губернаторах на місцевих сайтах

Скорик: «не байкер, а велосипедист»

Микола Скорик очолив Одеську область 8 листопада 2013 року. За два тижні чотири одеські сайти написали про нового губернатора 39 новин (11 новин дала «Думская», вісім — «Репортер» і по десять новин —«Таймер» і «Трасса Е-95»).

Загалом новини про призначення Скорика були подані нейтрально. Відзначилася лише «Думская». «Сегодня вице-премьер Юрий Бойко торжественно представил партхозактиву Одесской области нового первого секретаря губернатора Николая Скорика», — пише видання. При цьому журналісти зазначили, що новий губернатор «явно не виспався» і «почував себе незатишно».

Протягом перших двох тижнів найактивніше ЗМІ висвітлювали кадрові перестановки в ОДА (наприклад, «Думская» присвятила цьому питанню п’ять із одинадцяти новин). Також журналістів цікавили зміни в керівництві обласної організації «Партії регіонів» у зв’язку з відставкою Матвійчука. При цьому усі, крім «Думської», написали, як оцінюють призначення Скорика інші політики. Коментарі з цього приводу дали лише Сергій Ківалов та Едуард Гурвіц («Скорик Кивалову по нраву», — зіронізували у «Таймері»). При цьому «Репортер» став єдиним виданням, яке звернулося за коментарями і прогнозами до експерта — політолога Геннадія Чижова («Новый губернатор Одесской области: Что даст возвращение Скорика», «Скорик планирует массовые чистки, а в мэрию вернется Ворохаев – эксперт»).

Натомість три з чотирьох видань окремі новини присвятили біографії Скорика («Новый губернатор: не байкер, а велосипедист, поссорился с Климовым и живет напротив парка Победы», «Кто такой Николай Скорик: Неофициальные подробности биографии нового губернатора», «Новый губернатор Одесской области: что мы о нём знаем?»).

На досліджуваних сайтах практично немає новин, зроблених на основі прес-конференцій губернатора, а під час представлення в ОДА спілкуватися з журналістами він не захотів. Тому й заяв та цитат Скорика у новинах небагато (жодної на — «Думській», дві — на «Репортері» і по три — на «Таймері» та «Трассе Е-95»).

Врятувати ситуацію іноді вдалося прес-службі ОДА. Так, «Трасса Е-95» з посиланням на прес-службу писала, як Скорик саджав дерева і як вирішував проблеми із заробітньою платнею («Николай Скорик приказал срочно погасить долги по зарплате работникам Одесской области»).

Нагадаємо, «зоряний час» Скорика настане у лютому, після побиття журналістів під будівлею ОДА.

Немировський: «жидобандерівець», який обіцяв мир та спокій 

Володимир Немировський, який очолив область 3 березня 2014 року, став героєм 31 новини (по шість на «Думській» та «Репортері», вісім — на «Таймері» і 11 — на «Трассе Е-95»).

Немировський активніше спілкувався з пресою, коментував ситуацію в місті та країні, закликав не виходити на акції і навіть називав себе «жидобандерівцем».

Це одразу позначилося на характері матеріалів про нового губернатора. Кадрові питання відійшли над другий план, натомість ЗМІ заполонили звернення і заяви Немировського. «Немировский не хочет называться губернатором, зато не против прозвища “жидобандеровец”», «Одесский губернатор: Столкновения в Донецке – картинка для введения “зеленых человечков”», «Немировский оценил действия провокаторов в Донецке и обратился к одесситам», «Губернатор: у одесситов нет украинской идентичности», «Владимир Немировский обещает мир и спокойствие в Одесском регионе»… Видання отримали чимало красивих цитат для заголовків, тому залюбки транслювали заяви очільника ОДА.

Натомість немає жодної новини з коментарями експертів або оцінками інших політиків щодо призначення Немировського. Власну інформацію про нового губернатора шукав лише «Таймер». З посиланням на «нашу інформацію» видання дало новину: «Одесса: Немировский и Гурвиц сошлись в “кабинетной” войне». Чи викликана така публікація лише бажанням якнайповніше інформувати читачів, залишається питанням.

Також «Таймер» єдиний опублікував новину «СМИ обвинили Немировского в фиктивных тендерах и сотрудничестве с режимом Януковича» з посиланням на сайт «Откат».

губернатор2

Палиця: безпека, вибори і трохи Коломойського

Ігор Палиця був призначений головою Одеської ОДА 6 травня 2014 року. Протягом перших двох тижнів на посаді одеські ЗМІ подали про нового губернатора 47 новин (вісім новин зробила «Думська», 19 — «Репортер», 11 — «Таймер», дев’ять — «Трасса Е-95»). При цьому «Думська» часто використовувала по декілька інформаційних приводів в одній новині, тому загальна кількість новин про Палицю у цьому виданні виявилася меншою, ніж у конкурентів.

Новопризначений губернатор досить активно спілкувався з журналістами. Першу прес-конференцію він дав уже в день призначення, потім проводив окрему зустріч з редакторами місцевих ЗМІ та спільну прес-конференцію з головним одеським міліціонером Іваном Катеринчуком. Завдяки цьому більшість новин на досліджуваних сайтах містили заяви і пряму мову Палиці.

Новий голова ОДА повинен був відновити стабільность в регіоні й забезпечити проведення президентських виборів. Тому головною темою виступів губернатора стали питання безпеки і громадського порядку. Як і його попередник, Палиця коментував події в місті та країні, даючи журналістам цікаві заголовки: «Одесский губернатор рассказал, как вернуть Украине Крым», «Палица: Таких грязных выборов, как в Одессе, я еще не видел». Інколи з цитат Палиці виходили справжні шедеври: «Новый губернатор: Я не являюсь страшным “западенцем”», «Палица: Я не человек Коломойского, а папы и мамы».

При цьому у деяких новинах із прямою мовою Палиці знайти інформаційний привід досить важко. Наприклад, новина під заголовком «Одесский губернатор определился с тем, за кого будет голосовать на выборах президента». За кого буде голосувати губернатор, у тексті так і не сказано. Або новина «Новому губернатору понравились безлюдные улицы Одессы на выходных», написана на основі допису Палиці у «Фейсбуці».

Кадрові питання тим часом відійшли на другий план. Резонанс у ЗМІ викликав лише конфлікт навколо призначення на посаду начальника облуправління культурної спадщини Наталії Штербуль.

При цьому думкою експертів щодо призначення Палиці поцікавився лише «Репортер». Видання розмістило новину з коментарями двох політологів і голови Одеської обласної організації Комітету виборців України.

Натомість журналісти «Таймера» вирішили перевірити, чи виконується одна з обіцянок нового очільника ОДА. У результаті вийшла новина під заголовком: «Одесситы так и не дождались обещанных Палицей девочек». Йшлося про те, що озброєну охорону під ОДА так і не замінили на дівчат у міліцейській формі, як це обіцяв губернатор.

Але загалом ми бачимо, що чим активніше чиновник спілкується з пресою, тем менше бажання у журналістів шукати альтернативні джерела інформації.

Саакашвілі: маршрутки, Привоз та інтерв’ю світовій пресі

Міхеїл Саакашвілі очолив Одеську ОДА 30 травня і за два тижні здобув популярність в одеських ЗМІ. Якщо про його попередників написали у середньому 30-40 новин, то про Саакашвілі чотири одеські сайти згадали 117 разів (18 новин на «Думській», 34 — на «Репортері», 37 — на «Таймері» і 28 — на «Трассе Е-95»). Стільки ж новин журналісти написали про Скорика, Немировського і Палицю разом узятих.

Більшість новин становлять обіцянки і плани нового губернатора: «Бизнес в Одессе можно будет зарегистрировать за один день – Саакашвили», «Михаил Саакашвили пообещал до конца года отремонтировать трассу Одесса – Рени», «Новый губернатор Одесской области пообещал серьезные кадровые перестановки», «Михаил Саакашвили хочет добиться для Одессы экономического чуда».

Не обійшлося і без курйозних новин: «Одесского губернатора выселили из Дома приемов из-за свадьбы». Була також новина про те, як Саакашвілі серед ночі випадково зайшов на випускний в одеській школі й заспівав державний гімн разом з випускниками.

Широко висвітлювалася і поїздка губернатора в область: «Саакашвили отправился в поля», «Саакашвили продемонстрировал одесситам знание украинского языка с грузинским акцентом», «Саакашвили обещает не мешать убирать урожай аграриям».

Головна особливість, яка відрізняє Саакашвілі від його попередників, — увага до нового губернатора з боку всеукраїнських і зарубіжних ЗМІ. Навряд чи ми могли б уявити, наприклад, Миколу Скорика, що дає інтерв’ю британській службі ВВС. Однак саме цим зайнявся Саакашвілі вже другого дня на новій посаді. Згодом новини на основі цього інтерв’ю розмістили «Репортер» і «Трасса Е-95».

Зазвичай всеукраїнські видання роблять регіональні новини на основі повідомлень місцевих ЗМІ. Однак у випадку з призначенням Саакашвілі часто відбувається зовсім навпаки: одеські видання подають заяви одеського ж губернатора, посилаючись на українських і навіть іноземних журналістів.

Так, усі чотири сайти зробили новини з посиланням на інтерв’ю Саакашвілі «5 каналу». Наприклад, на «Трассе Е-95» таких повідомлень було три. Цікаво, що деякі важливі для області рішення новий очільник ОДА озвучував саме у телеефірі. Наприклад, пообіцяв провести конкурс на посади голів райдержадміністрацій.

А в інтерв’ю грузинській телекомпанії «Руставі-2» Саакашвілі розповів, що в Одесі його охоронятиме спецназ. Також одеські сайти давали новини з посиланнями на російський телеканал «Дождь» і грузинський телеканал «Імеді». Крім того, «Трасса Е-95» зробила новину про зарплату Саакашвілі на основі запиту «Української правди», а «Таймер» написав, що нового губернатора бачили у дорогому київському ресторані, посилаючись на журналіста «1+1».

Сенсаційне призначення нарешті змусило журналістів звернутися до експертів. Найактивніше їх залучали кореспонденти «Репортера». Чотирьох політологів вони встигли опитати ще 30 травня, коли був призначений Саакашвілі. Загалом за два тижні видання подало вісім новин із коментарями експертів.

Коментарі низки експертів, політиків і журналістів використала і «Думська» у редакційній статті про Саакашвілі.

Окрім експертів, призначення Саакашвілі активно коментували політики. Думку Олексія Гончаренка подала «Думская», позицію Ігоря Маркова передав «Таймер», а «Трасса Е-95» процитувала нардепів Олександра Урбанського та Івана Фурсіна.

Також у новинах зустрічалися оцінки від Петра Порошенка, Ігоря Коломойського (із посиланнями на всеукраїнські ЗМІ), Едуарда Гурвіца (в ефірі «Інтера»), Ігоря Палиці і навіть Олега Ляшка.

Можна стерджувати, що екс-президент Грузії вміє і очевидно любить спілкуватися з журналістами. У полях, маршрутках, на «Привозі» — всюди він виглядає природньо і невимушено. Відкритість нового губернатора, співпраця з всеукраїнськими й іноземними ЗМІ, а також активність коментаторів забезпечили Саакашвілі таку популярність на одеському медіаринку.

Будемо сподіватися, що згодом у ЗМІ з’явиться багато новин ще й про перші результати реформ в Одеській області.

Марія Геник

This Post Has Been Viewed 26 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *