Експерти оцінили роботу ЗМІ Одеси та інших регіонів України

«Українська журналістика – стан критичний? Відверта розмова у колі однодумців» — так було названо круглий стіл, організований Інститутом демократії імені Пилипа Орлика для регіональних журналістів.

Одеські медіа, так само як і ЗМІ семи регіонів України (Львів, Дніпропетровськ, Донецьк, Луганськ, Харків, Житомир і Чернівці) є постійним об’єктом уваги медіаекспертів. У кожному регіоні експерти аналізують чотири друкованих та чотири електронних медіа. Щокварталу ситуація із дотриманням професійних стандартів та публікацією матеріалів із ознаками замовності публікується на сайті Інституту.

«Джинса» та неналежно маркована реклама в регіональних газетах та на сайтах

Професійний рівень регіональних журналістів лишається доволі низьким, говорить директорка ІДПО Світлана Єременко. І хоч ситуація в областях може бути різною (найкраща – у Львові), все ж контент регіональних ЗМІ є дуже бідним. Згідно з даними ІДПО 15-17% публікацій регіональних видань стосуються місцевої громади, лише 1% розповідають про переселенців, 2% — про військових. При цьому велика увага приділяється криміналу, особливо – в інтернет-виданнях, де вміщується 30% матеріалів цієї тематики.

У ЗМІ Одеси ситуація трохи вирізняється тим, що найбільше видання (як друковані, так і електронні) пишуть про життя місцевої громади. А от подача інших тем така ж, як і в усій Україні. Для інтернет-видань на другому місці кримінал (у серпні – 28%), для друкованих – культура та спорт.  «Наші ЗМІ не відображають ситуацію, яка відбувається в країні, — говорить Світлана Єременко. — Ми  не бачимо на шпальтах суспільно-важливої інформації. З такими медіа ми нову Україну не побудуємо й у війні не переможемо».

Про відсутність серйозного контенту свідчить і те, що у газетах переважають інформаційні жанри. Їх зазвичай більше половини. Аналітика в Одеському регіоні складає близько 5%. Журналістських розслідувань у регіональних ЗМІ – менше одного відсотка, в Одесі за три хвилі моніторингу у 2017 році таких текстів не було виявлено.

Схожі проблеми у ЗМІ Луганська і Донецька. За даними Володимира Кіпеня, донецького експерта, 27-35% матеріалів ЗМІ регіону мають розважальний характер, і лише 2-3% стосуються війни. Алла Федорина, яка аналізує пресу Луганщини, зазначає, що близько половини матеріалів доводиться відносити до категорії «інше» — це рецепти, гороскопи, кросворди та інші подібні публікації. «Як це може бути, якщо довкола так багато інших, важливих тем?» — запитує експертка. Окрім цього, спілкуючись із журналістами, Алла Федорина з’ясувала причину незначної уваги ЗМІ до теми війни: «кажуть, це дуже болюча тема, ми жаліємо своїх читачів, нехай матеріали про війну дають ЗМІ інших регіонів». Проте, зауважує експертка: «якщо ми не будемо говорити про війну, боліти не перестане».

Щодо ситуації із «джинсою» та неналежно маркованою рекламою, Світлана Єременко каже, що «видання часто приховують рекламу за рубриками на кшталт “Точка зору”, “Об’єктивна думка” й таким чином маніпулюють свідомістю читачів». В ЗМІ Одеси у серпні 2017 року було опубліковано 13% матеріалів із ознаками замовності у друкованих ЗМІ, 9% неналежно маркованих текстів. На сайтах – 10% «джинси» та 1% неналежно маркованих. Лідерами за кількістю «джинси» стали видання «Курьер недели» — 24,4% та «Трасса Е95» — 15%.

Проблеми телеканалів: зниження довіри аудиторії та неякісний контент

Діана Дуцик, виконавча директорка ГО «Детектор Медіа» розповіла про моніторинг місцевих телеканалів. За словами експертки, зараз потрібно працювати і з аудиторією, і з журналістами: «Аудиторія стабільно отримує низькопробну продукцію, тому вона не уявляє, яким має бути якісний контент». Тим не менш, найбільше у медіа, за словами Діани Дуцик, не вистачає «присутності людей».

За даними «Детектора Медіа», серед регіонів у лідерах за кількістю «джинси» на телебаченні Херсон (57% на каналі ЯТБ) та Маріуполь (Сігма – 56%, НТБ – 42%). Проблемою більшості регіональних каналів є «паркет» та некритичне ставлення до місцевої влади. Найбільш популярними темами лишаються життя місцевої громади (21%), культура (15%) та кримінал (11%).

Про результати моніторингу телеканалів говорила і Наталія Костенко, наукова керівниця контент-аналітичного дослідження Академії української преси. Експертка розповіла про ефект медіа-скепсису, який виникає в аудиторії, яка постійно стикається із замовним контентом на телеканалах. За спостереженнями Наталії Костенко, на центральних телеканалах у ролі спікерів часто виступають одні й ті самі люди. Приміром, у травні Олег Ляшко з’являвся на «Україні» щодня. При цьому до аудиторії звертався тільки він, «ніякої смислової альтернативи не було, він ні з ким не дискутував», говорить дослідниця. В результаті аудиторія починає розуміти, що на таку комунікацію не можна покладатися. Також за даними Інституту соціології, які навела Наталія Костенко, якщо у 2013 році ЗМІ не довіряли 29% українців, то у 2016 році ця цифра становить 43%.

Регіональні ЗМІ та пропаганда

Експерти ІДПО вже вкотре звертають увагу на проросійські меседжі у виданні «Таймер». У серпні війну на Донбасі сайт назвав «братовбивчою», також вживаються такі слова, як «правосеки» або «организации евромайдановского толка». Своєрідно подаються назви міст, яких торкнулася декомунізація. «Таймер» вживає стару назву, наприклад, Коминтерновский район, а в дужках зазначається «переименован Верховной Радой в Лиманский». Також журналісти ЗМІ дискредитують громадських активістів, вириваючи їхні слова з контексту.

Позитивний приклад в Одесі

Тим не менш, експерти відзначали й ті ЗМІ, які дають якісний контент. Щодо Одеси були названі декілька видань: «Чорноморські новини» — єдине видання, яке за серпень 2017 року не вмістило «джинси». З-поміж сайтів: «Думская» та «Трасса Е95». Експерти зафіксували матеріали із ознаками замовності у цих виданнях (11% та 15% відповідно), проте «Думская» вирізняється з-поміж ЗМІ регіону тим, що глибоко висвітлює тему війни на Сході України, має власного кореспондента, який виїжджає на передову. А «Трасса Е95» — одне з небагатьох видань, що приділяє увагу переселенцям, розповідаючи про історії успіху в окремій рубриці.

Підготувала Наталя Стеблина

This Post Has Been Viewed 22 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *