Чернівецьких журналістів «підкуповують» колишні регіонали

Найчастіше підкуповують журналістів саме опозиційні політики. Так, регіональний лідер політичної партії «Рідне місто» (в минулому – Партія регіонів) Василь Продан без жодних суспільно значимих інформаційних приводів фігурує на різних сайтах. При чому журналісти умудряються з однієї його прес-конференції подати кілька інформаційних позитивно забарвлених іміджевих матеріалів. З представників влади видання активно висвітлюють діяльність діючого мера Олексія Каспрука та голови обласної ради «батьківщинця» Івана Мунтяна. На жаль, інших політиків чи депутатів ніби не існує. Їхня діяльність майже не висвітлюється. Хоча «джинсу» публікують майже всі партії — «Батьківщина», «Укроп», «Свобода», «Рідне місто». Такими є спостереження експертів Інституту демократії імені Пилипа Орлика, які досліджували вісім видань Буковини.

Інтернет-видання

Як і раніше, журналісти сайтів Букінфо та BukNews майже обслуговують політичні сили, практично прес-релізи подаються як авторські матеріали, фото теж нерідко забезпечують сайти прес-служб партій та політиків. Бракує авторських матеріалів, аналітики. Журналісти йдуть за фактажем, не заглиблюючись у проблеми. Складається враження, що для цих сайтів політична «джинса» — це питання виживання.

джинса в Чернівцях

А сайт «ChernivtsiTimes» взагалі працює на опозиційних політиків – 56% неприхованої джинси. Основним джерелом інформації тут є лідер «Рідного міста» Василь Продан, регіональний лідер політичної партії «Рідне місто» (в минулому – Партія регіонів) Василь Продан, чиї прес-конференції у різних ракурсах не сходять зі стрічки видання: «Василь Продан про блокування сесії та “обізнаність” деяких активістів», «Василь Продан: завтра чернівецькі депутати звертатимуться до Кабміну на захист БДФЕУ», «Василь Продан: регламент міської ради розроблявся разом із громадськими активістами», «Василь Продан закликав прокурора Чернівців не коментувати політичні заяви депутатів», «Василь Продан: Призначення директорів шкіл та дитсадків має погоджувати міська рада»… Те ж на Букінфо: «Лідер «Рідного міста» Продан не чув про утиски румуномовного населення в області та закликає організаторів акцій протесту «тисячу разів подумати перш, ніж протестувати», «Продан «здав» екс-прокурора області Ванзуряка, що той підбурив депутатів міськради подати в суд на протестувальників Євромайдану».  І на BukNews: «Продан для чогось вдав, що нічого не знає про погрози Жижияна перекрити міжнародну трасу», «Наталя Якимчук хоче доплачувати працівникам дитсадків, а Василь Продан розставляти у них завідувачів». Про політиків провладних на сайті «ChernivtsiTimes» висловлюється лише критична думка.

Помітно, що журналісти інтернет-ЗМІ відштовхуються від прес-релізів політичних сил, майже не продукуючи власний мас-медійний контент. Видання перенасичені новинами зі сфери політики, бракує оригінальних текстів на цікаві читачу проблеми. ЗМІ тримають споживача в постійному політичному напруженні, формують заполітизованість свідомості. Сайти обирають за інформаційні приводи малозначущі новини з життя регіональних політичних персоналій та почали нагадувати партійні листівки. Бракує подієвої інформації. Основні події – паркетні матеріали із заходів політиків, засідань сесій міської чи обласної ради, тиражування цитат політиків з різних приводів. Майже немає соціальних проблем, які б цікавили людей! Переважає жанр замітки, відчувається брак якісних репортажів безпосередньо з місць подій, аналітичних матеріалів.

Газети

У лютому традиційно найкращі підходи демонструє газета «Погляд», де зафіксовано лише 1 матеріал з ознакою політичної замовності (стаття на підтримку Юрія Бойка, надана, очевидно, прес-службою політика та опублікована і в газеті «Буковина», аналогічний матеріал ми зафіксували у двох сумських газетах: «Юрій Бойко: З цим урядом промисловість чекає не просто подальший занепад»). Два матеріали з ознаками замовності опублікував «МБ»: 1 політичного та 1 комерційного характеру. Як завжди, у газетах «Час» та «Буковина» таких матеріалів більше: три (17,65%) та п’ять (27,78%) відповідно. У майже рівному співвідношенні друкується як політична, так і комерційна прихована реклама. Загалом у буковинських друкованих ЗМІ зафіксовано в середньому 15,71 % матеріалів з ознаками замовності.

a_ae44b373

Тематика чернівецьких ЗМІ

Війна на сході України залишається важливою темою, але нині має менше інформаційне висвітлення, можливо тому, що активних бойових дій не ведеться. В основному ЗМІ інформують про діяльність волонтерів, пишуть про демобілізованих героїв АТО та їх проблеми (проїзд у транспорті, лікування), іноді про біженців та їх адаптацію. На інтернет-сайтах переважають короткі інформаційні матеріали (факт, замітка), відсутня глибша аналітика. Аспекти подання інформації дуже обмежені. ОКРЕМО по темі переселенців: у Чернівецькій обл. зареєстровано близько 3 тисяч переселенців, реально живуть 2,2 – 2,3. Прибувають не масово, 2-3 осіб (за інф. Департаменту соц. захисту ОДА). Тема перестала бути гострою на фоні суцільного економічного негаразду і падіння рівня життя більшості: належну матеріальну допомогу від держави отримали, а далі намагаються влаштуватись у житті.

Як зазначає медіаекспертка Тетяна Смолдирєва: «Теми АТО, волонтерства, переселенців, до яких раніше активно звертались чернівецькі газети, відійшли на дальній план: шпальти усіх чотирьох аналізованих газет зайняли грип, етноскандал (через підозри у подвійному громадянстві громадські активісти заявили про утиски румунів, організували перекриття доріг – реакція влади, громадських діячів і т. ін.), об’єднання вузів  (Буковинський державний фінансово-економічний ун-т до Чернівецького національного, економічного факультету) тощо. Газети продовжують вести рубрику «Герої не вмирають». Найбільше друковані видання хибують недотриманням балансу думок і неповнотою висвітлення теми (історія питання, довідки, контекст тощо). «МБ» подивував відсутністю балансу думок чи не у третині публікацій, відсутністю історії питання, отже, неповнотою інформації, яку подає, тобто грішить суб’єктивізмом авторів. Наприклад, 5.02 про ціни на яйця – думка 1 підприємця. Чому його? Стилістика газет різна: аналітика у «Погляді», розповідність у «Буковині», публіцистизм у «Часі», репортажність у «МБ».

У лютому оцінено усього 70 матеріаліву друкованих ЗМІ і 100 матеріалів в онлайн-виданнях. Для аналізу обиралися тільки суспільно важливі для моніторингового регіону матеріали. Досліджуючи дотримання стандартів у мас-медіа, експерти не брали до уваги матеріали, марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення (факти), замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення, новини культури. Моніторились лише інформаційні та аналітичні публікації, що стосувалися життя регіону, на відповідність стандартам не розглядалися публіцистичні матеріали. Не оцінювалися за стандартами матеріали неналежно марковані.

Любов Василик, координатор Моніторингу дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн-медіа

This Post Has Been Viewed 172 Times