Стережися журналіста: як одеські інтернет-видання ображають жінок-водіїв

Що буде, якщо чоловік-водій потрапить в аварію і цим зацікавляться журналісти? Стандартна новина про ДТП. Читати її будуть хіба що фанати жанру або ж ті, хто переймається через затори на дорогах. А якщо замість чоловіка за кермом опиниться жінка? Журналісти покинуть усі свої важливі справи – і нумо вигадувати нищівні репліки та хльосткі заголовки.

У нашому сьогоднішньому дослідженні якраз і поговоримо про те, як журналісти пишуть про ДТП і як часто роблять наголос на статі винуватців та постраждалих та й взагалі про те, як часто зустрічаються порушення у новинах на цю тему.
Журналістські стандарти вчать нас не робити наголос на статі, національності, освіті героя новин, якщо тільки це не стосується справи. До речі, таку ж настанову щодо розповсюдження інформації про правопорушника отримують й працівники міліції. Це потрібно, щоб у суспільстві не закріплювалися хибні соціальні стереотипи. У тому числі, й щодо жінок-водіїв. На жаль, деякі одеські мережеві видання навпаки – роблять все для того, щоб ці стереотипи поширити й використати для підвищення власних рейтингів.
Обережно: на дорогах «автодами»!

Порівняємо два заголовки: «Дамское ДТП в Одессе: пешеход в больнице» та «Скандал вокруг ДТП в Одессе: горожанам показали, как именно все было». Якщо за кермом була жінка – у заголовку над нею обов’язково познущаються. Якщо чоловік (а в другому випадку це так), то акценту на статі зазвичай не роблять.
За місяць (7 жовтня – 7 листопада) одеські журналісти дали п’ять новин про ДТП із участю жінок (включно із текстом про «дамське ДТП», заголовок якого ми вже згадували). Давайте подивимося на те, що це за інциденти.
«Юная одесситка устроила мощное ДТП возле учебного заведения» Журналісти використовують прикметник «мощное», однак наскільки він тут доцільний – вирішувати читачу. Водій не пропустила машину, в результаті чого та врізалася у світлофор
«Ужасы нашего городка: одесситка «припарковалась» на трамвайных путях». Знову ж таки – доволі експресивна характеристика. Проте що жахливого сталося?
«Автодама устроила мощное ДТП под Одессой». Що відбулося? Водій не впоралася із керуванням та влетіла в дерево.
«Ужасная авария в Одессе: пешехода подбросило в воздух, а виновница пыталась скрыться». Водій наїхала на пішохода. Щодо того, чи він насправді злетів у повітря, точних даних не маємо, оскільки журналіст посилається на очевидців.
Усі п’ять новин мають вказівку на стать водія уже в заголовку. До того ж, журналісти намагаються ще якось додатково «обіграти» новину, щоб зробити заголовок більш емоційним, а отже – і більш привабливим для читача.
Якщо дві новини, в яких йдеться про те, що під час ДТП постраждав пішохід, ще можна назвати соціально вагомими, то що важливого у новинах про машину, яка врізалася у стовп, про машину й дерево та припаркований автомобіль на трамвайних путях? Маємо визнати: ми б з вами нічого не знали про ці події, якби не жінки-водії.
Відходять від стандартів журналісти й у самому тексті новини. Якщо винуватець ДТП – чоловік, то журналісти просто пишуть, що це «чоловік», «чиновник», «одесит» чи «дрифтер». Якщо жінка, то – «дама», «дівчина».
Чоловіки, жінки чи діти: хто найчастіше страждає у ДТП?

Виходячи із повідомлень журналістів, жінки страждають в аваріях частіше за чоловіків.
Для моніторингу ми узяли новини про ДТП за місяць на п’яти найбільш популярних одеських сайтах (Думская, Волнорез, Одесская жизнь, Трасса Е 95, Репортер).

Кількість згадувань про постраждалих у ДТП на одеських сайтах

Намагаючись надати новині більш емоційного характеру, журналісти, як бачимо, частіше виділяють саме жінок. Так само на «Волнорезе» високою є й кількість згадувань про постраждалих-дітей. Тут не можу не навести декілька вражаючих заголовків: «Осторожно на дорогах: одесские дети сами бросаются под машины» (дівчина переходила дорогу не на пішоходному переході) «Одесский водитель-лихач изувечил ребёнка» (травма «дисторсія м’яких тканин лівої стопи» (прим. автора дисторсія – пошкодження зв’язок).

Чи можуть журналісти вказувати інформацію про стать чи вік постраждалого? Тут таке саме правило: якщо без цих даних незрозуміла суть новини. Якщо, приміром, ми пишемо про наїзд на дитину, яка потрапила в аварію через те, що біля школи не було пішоходного перехода, згадати про те, що постраждалий – школяр, треба. Якщо водій збив дитину й втік з місця події, вік постраждалого також важливий. Проте в усіх інших випадках не обов’язково робити акцент на цьому. Що думатиме про одеських водіїв читач, який постійно натикається на новини про збитих дітей та жінок? Ймовірно, у нього складеться не зовсім адекватне уявлення про життя в місті.

В якому районі Одеси ДТП стаються найчастіше? Версія одеських журналістів

Повідомлення про місце, де сталося ДТП, є важливою складовою будь-якої новини на цю тему. На жаль, журналісти обмежуються тільки зазначенням адреси. З нашої ж точки зору ця інформація може бути більш корисною, якщо фіксувати найбільш небезпечні місця. Звичайно, для такого завдання, самих лише новин мало, потрібна статистика ДАІ. Проте ми вирішили почати з малого й за допомогою новин визначити хоча б райони міста, в яких ДТП стаються найчастіше.

Кількість згадувань про район міста, де сталося ДТП, на одеських сайтах

 

Для того, щоб встановити найбільш «популярні» райони, ми підрахували кількість згадувань про  ДПТ на всіх п’яти сайтах. Привертає увагу кількість згадувань про ДТП за містом (сюди ми відносили як аварії на трасах, так і аварії в районних центрах Одещини). Важливо те, що зазвичай про такі ДТП пишуть, якщо вони дуже масштабні. Відповідно, пересічний читач може сприймати траси як зону підвищеної небезпеки, де їздять самі лише п’яниці та схиблені на швидкості шукачі пригод.

Ще одною зоною занепокоєння є селище Котовського. Однак наскільки подібна статистика відповідає дійсності? Тим часом ця інформація – складова іміджу району. Та й шо одесити, які не живуть на селищі Котовського, знають про цей район? Ймовірно, тільки те, що там багато правопорушень. Адже саме про це пишуть журналісти.

Звідки інформація?

На жаль, деякі одеські сайти, повідомляючи про новину, надають перевагу свідкам. І тоді у матеріалах з’являються такі пасажі: «По словам свидетелей, авария произошла на Объездной дороге. Автомобиль сначала бросило в кювет, а потом он, продолжая движение, врезался в дерево. Свидетели не исключают возможности того, что автомобиль девушки неаккуратно обогнал другой водитель «подрезав» ее. Однако возможно, что девушка пыталась избежать столкновения с каким-то авто спешащим по встречной полосе движения обогнать едущих впереди». Що ж сталося? Важко сказати. Здавалося б, новини мають допомагати читачу розібратися із тим, що відбувається навколо. Проте, схоже, що із появою Одеського форуму та соцмереж це вже не так актуально.

Або ж іще один приклад: «Свидетели сообщают, что у кабины вагона сильные повреждения. Из этого следует, что пострадал водитель трамвая». То він постраждав чи ні? Наскільки сильними є ці пошкодження?

Проте облишмо риторику, і звернімося до даних, які ми отримали

Джерела новин про ДТП

Як бачимо, серед одеських сайтів є лідер, що дає новини про ДТП із посиланням на свідків. Це «Одесская жизнь». Лише в одній новині було посилання на ДАІ. Також більше посилань на свідків дає «Трасса Е 95». Хоча й до офіційних джерел видання звертається. Критичною є ситуація і на «Волнорезе». Сайт дає багато новин як із посиланням на свідків, так і взагалі без посилань. Якщо їх скласти, то вони переважать тексти із посиланнями на прес-службу МВС.

Звичайно, до виправдання журналістів, маємо сказати, що повідомлення від офіційних джерел зазвичай надходять із запізненням. Тим часом читач мережевих видань хоче отримувати оперативну інформацію. Журналісти намагаються догодити йому, проте поручитися за точність не можуть. Так і живемо.

* * *

Чого тільки не роблять журналісти, аби привабити свого читача. Проте одна справа – за білками ганятися або ж з парашутом стрибати, а інша – порушувати стандарти й брехати тому самому читачу. Так, не буду сперечатися, конкуренція на ринку одеських мережевих видань дуже серйозна. Деяким українським містам таке вирування пристрастей навіть і не снилося. Зрозуміло, що певні видання не витримують боротьби – і йдуть найлегшим шляхом, не гребуючи прийомами жовтої журналістики, а часом й узагалі вдаються до «чорнухи».

Непокоїть і те, що журналісти, намагаючись розважити читача, водночас закріплюють у його свідомості хибні соціальні стереотипи. Чим більше читаєш новин про ДТП, тим більш упередженим стаєш до жінок за кермом, до дітей, що стрибають під колеса, до водіїв вантажівок та джипів.

Для чого журналісти пишуть про ДТП? Щоб вказати на недолугу дорожню розмітку чи відсутній дорожній знак? Щоб застерегти – і врятувати пішоходів та водіїв? Чи просто для того, щоб розважитись?

Думаю, те, як видання пише про ДТП, може багато чого сказати читачу. Тож, пильнуйте, шановні!

Наталя Стеблина

This Post Has Been Viewed 8 Times

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *